بودجه ساماندهی اراضی کشاورزی حاشیه رودخانه ارس تخصیص یافت

پایگاه خبری DA1news: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از اختصاص یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای ساماندهی و سازمان دهی اراضی کشاورزی حاشیه رودخانه ارس از محل صندوق توسعه ملی خبر داد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، اکبر فتحی افزود: اعتبار یاد شده در مرحله نخست برای ساماندهی اراضی کشاورزی حاشیه رود ارس در شهرستان های مرند و بخشی از خداآفرین هزینه می شود.
به گفته وی و بر این اساس، یکهزار و ۷۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی کرانه های رود ارس واقع در شهرستان خداآفرین و یکهزار و ۳۰۰ هکتار نیز از اراضی یکانات در شهرستان مرند زیرپوشش قرار گرفته و سازمان دهی می شوند.
فتحی با اشاره به اینکه اعتبارات مربوط به صندوق توسعه ملی پیشتر از سوی مرکز به بخش کشاورزی تخصیص می یافت اظهار کرد: بر اساس تصمیمات جدید که دستور العمل آن به سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ابلاغ شده است، از این به بعد مجری این نوع طرح ها استان ها خواهد بود و نیازی به ارسال به مرکز نیست و در مراحل بعدی طرح ساماندهی اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی، شبکه و کرانه های رودخانه ارس در شهرستان های جلفا و ورزقان نیز زیر پوشش قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: در مراحل بعدی طرح ساماندهی اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی، شبکه و کرانه های رودخانه ارس در شهرستان های جلفا و ورزقان نیز زیر پوشش قرار می گیرد.
فتحی، توسعه باغات و اراضی کشاورزی با هدف بهبود کیفیت محصولات و نیز رونق صادرات را از اهداف مهم طرح فوق اعلام و تاکید کرد: آذربایجان شرقی در بخش عمده ای محصولات کشاورزی به عنوان صادرکننده اصلی در کشور مطرح است که با اجرای طرح های مزبور، روند صادرات انواع محصولات باغی و زراعی استان تسریع می شود.
وی از افزایش ۳۰ درصدی میزان صادرات انواع محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی نسبت به پارسال خبر داد و گفت: در حوزه محصولات باغی، این استان همواره رتبه های برتر را در اختیار دارد و در در صادرات محصول سیب نیز رده دوم پس از آذربایجان غربی را داراست.
فتحی یاداور شد: در صادرات سیب زمینی و فلفل دلمه ای، لبنیات و شیر نیز آذربایجان شرقی در رده های نخست کشوری قرار دارد و موانع صادرات پیاز نیز به زودی برطرف می گردد.
شایان ذکر است به گفته فتحی، هم اکنون انواع محصولات کشاورزی، زراعی و لبنی آذربایجان شرقی به بیش از ۵۴ کشور جهان صادر می شود که روسیه، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و اروپایی مقصد اصلی و بازار هدف استان به شمار می روند.