برداشت چغندرقند تا آخر آذرماه ادامه دارد/ 1.4 میلیون تن چغندرقند از زارعان آذربایجان غربی خریداری شد 

پایگاه خبری DA1news: رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: از ابتدای فصل برداشت چغندرقند تاکنون حدود یک میلیون و 600 هزار تن چغندر قند از مزارع استان برداشت شده که حدود یک میلیون و 400 هزار تن از این محصول توسط کارخانه‌های قند استان خریداری شده است و این روند تا آخر آذرماه ادامه دارد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، خسرو شهبازی افزود: مجموع ارزش چغندرقندهای خریداری شده بیش از 3 هزار و 977 میلیارد تومان است که ازاین مبلغ 77 درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده و مابقی نیز در اسرع وقت پرداخت خواهد شد.
شهبازی تصریح کرد: امسال پیش بینی می‌شود، حدود یک میلیون و 750 هزار تن چغندرقند از مزارع استان برداشت و به کارخانه های قند استان تحویل شود.
این مسئول بیان کرد: شهرستان‌های پیرانشهر، بوکان، میاندوآب، نقده به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت چغندرقند را به خود اختصاص داده اند .
وی ادامه داد: کارخانه‌های قند ارومیه و پیرانشهر به ترتیب بیشترین میزان خرید چغندر قند را در سال جاری داشتند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: بر اساس آمار موجود، علاوه بر خرید کارخانجات قند 36 هزار تن چغندرقند بصورت تازه خوری و سایر مصارف در سطح استان مصرف شده است.
شهبازی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی پیشتاز کشت چغندرقند در کشور است، اضافه کرد: شش کارخانه قند در ارومیه، خوی، نقده، پیرانشهر، مهاباد و میاندوآب با مجموع ظرفیت روزانه 21 هزار تن در راستای خرید و جذب محصول چغندر قند کشاورزان فعال هستند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه متوسط عیار چغندرقند برداشتی 16.42درصد است، افزود: 30 هزار هکتار کشت قرار دادی چغندر قند در استان محقق شد که 14 هزار هکتار درون حوضه ابریز دریاچه و بقیه در خارج از حوضه بوده است.
وی تاکید کرد: افزایش تولید در واحد سطح و مدیریت مصرف بهینه آب در مزارع ضرورتی است که نیاز است در اولویت برنامه کشت چغندرکاران قرار گیرد.
لازم به ذکر است که امسال طبق گفته مسولان وزارت جهاد کشاورزی، به چغندرکاران به ازای افزایش هر واحد عیار چغندرقند بالاتر از 16 درصد در محصولشان، 215 هزار تومان در هر تن پرداخت خواهد شد که نسبت به سال گذشته که بهای پرداختی به قیمت 130 هزار تومان بود، 35 درصد افزایش دارد.