برای تولید نهال تا کنون 70 تفاهم نامه همکاری امضاء شده است

پایگاه خبری Da1news: رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: برای تولید نهال طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تا کنون 70 تفاهم نامه همکاری امضاء شده است که همراهی و همگامی همه جانبه بسیاری از دستگاه‌های دولتی وغیر دولتی را در اجرای طرح به همراه خواهد داشت.

به گزارش اخبار کشاورزی Da1news به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی، دکتر نوبخت امروز – سه شنبه – ششم تیرماه در گردهمایی مدیران کل منابع طبیعی و روسای مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی منطقه 2 کشور که در کرمانشاه برگزار شد، افزود: اگر می خواهیم به هدف مطلوب یعنی حفظ منابع طبیعی برسیم باید به تعبیری پوست اندازی کرده و از ظرفیت هایی مثل توانمندی های زنان که در بسیاری از امور امروز پیشرو هستند را جدی بگیریم وخرد جمعی را پشتوانه اقدامات خود قرار دهیم.
نوبخت گفت در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درختT زنان نقش و جایگاهی ویژه در تهیه بذر و تولید نهال دارند که این نقش ستودنی است.
رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور همچنین یادآور شد: در برخی از استان ها نظیر: استان لرستان، قزوین و استان هرمزگان نقش زنان در تولید نهال و تهیه و جمع آوری بذر جالب توجه است و دفتر آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی باید زمینه حضور زنان فعال در این حوزه را در صدا و سیما فراهم کنند تا نقش زنان در جامعه الگو سازی شود.
نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود در باره اهمیت آموزش زنان و بانوان گفت: اگر یک مرد آموزش ببیند همان فرد آموزش دیده است ولی اگر یک زن آموزش ببیند قطعاً یک خانواده آموزش دیده است.
نوبخت در ادامه این گردهمایی پیرامون طرح کاشت یک میلیارد درخت نیز گفت: بر اساس گزارش دبیرخانه ستاد 240 میلیون نهال توسط بخش دولتی و غیر دولتی تولید شده است. پیرامون تولید این تعداد نهال گروهی فنی از منابع طبیعی دنبال راستی آزمایی آن هستند تا اطلاعات و آماری که به جامعه و افکار عمومی ارسال می شود از صحت و سقم برخوردار باشد.

***
در ادامه گردهمایی مدیران منابع طبیعی، دکتر علیزاده رییس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع درسخنانی گفت: بدون مشارکت مردم هیچ طرح و پروژه ای در منابع طبیعی و محیط زیست پیشرفت نخواهد داشت و نقش مردم اساس فعالیت های منابع طبیعی محسوب می شود.
علیزاده همچنین اظهار داشت: نقطه ضعف بسیاری از کشورها آتش سوزی جنگل هاست. چنانچه در چند سال اخیر شاهد آتش سوزی جنگل ها، در پرتغال، ترکیه، روسیه و اسپانیا بودیم که اگر کمک های بین المللی انجام نمی شد. آتش سوزی اینقدر ادامه پیدا می کرد تا خود به خود خاموش شود.
رییس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع یاد آور شد: یکی از توصیه های اصلی و موثر در موضوع آتش سوزی از سوی فائو ، بکار گیری از ظرفیت مردم بومی منطقه و همکاری داوطلبانه مردم است و امروز خوشبختانه این توصیه فائو در کشور ما به اثبات رسیده است.
***
همچنین در ادامه این گردهمایی، خانم حسینی عضو گروه بلوط دالاهو از روستای بزمیرآباد سرپل ذهاب گفت: ما به سرسبزی کشور وحفظ طبیعت اعتقاد داریم به همین منظور تمامی مردم بزمیر آباد و بالاخص زنان در امر تولید نهال فعال هستند و چون گونه های تولیدی بومی هستند در عرصه های طبیعی منطقه هم کاشت می شوند.
حسینی همچنین گفت: از سال 95 کار جمع آوری بذر و کاشت نهال های بومی منطقه زاگرس با مشارکت زنان آغاز شده و اکنون عمده مردم روستا در خانه های خود نهالستان دارند و تولید نهال می کنند.
این بانوی فعال در حوزه تولید نهال اعلام کرد: همزمان با اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت امسال 30 هزار نهال توسط اعضای گروه بلوط دالاهو تولید شده و تمامی نهال های تولیدی در زمین کاشته می شود.
او از همکاری خوب منابع طبیعی استان کرمانشاه با تشکل های مردم نهاد خبر داد و گفت: نهال های تولیدی توسط مردم آبیاری و نگهداری می شود و مردم آموزش های لازم را برای مقابله با حریق جنگل ها و مراتع فرا گرفته اند.
حسیبنی سر انجام از وقوع یک فقره حریق در بیست و چهارم خرداد در دشت سیب دالاهو خبرداد و افزود: مردم و اعضای گروه دالاهو با آموزش هایی که فرا گرفته بودند توانستند خودجوش در منطقفه حضور پیدا کرده و حریق را اطفا نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *