امنیت غذایی پایدار ماموریت کمیته توسعه فناوری نانو

پایگاه خبری DA1news: یکی از بخش های تأثیرگذار در توسعه پایدار کشورها بخش کشاورزی است.در کشور پهناوری چون ایران توجه ویژه به این بخش ثمرات ارزنده ای را به دنبال خواهد داشت. توجه به تنوع آب و هوایی و گونه های گیاهی و دامی موجود در کشور، از لحاظ دارا بودن پتانسیل بالقوه کشاورزی می توان ایران را کشوری ثروتمند نامید.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، امروزه داشتن پتانسیل به تنهایی پاسخگوی نیازهای جوامع مختلف نیست، بلکه نبض اقتصادی جهان در دست کشورهایی است که به ابزار فناوری مجهز هستند و می توانند از منابع موجود حداکثر بهره وری را داشته باشند. فناوری نانو از جمله فناور ی های نوینی است که امیدهای زیادی را برای رفع کمبودها و توسعه بخش کشاورزی ایجاد نموده است.
بدین منظور کمیته فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی از سال ۱۳۸۳ تشکیل گردیده است و بعنوان یکی از کمیته های عضو ستاد فعالیت های خود را ساماندهی و هم اکنون با سابقه ای بالغ بر 17 سال در حال فعالیت می باشد.

ماموریت کمیته فناوری نانو در وزارت جهادکشاورزی
توسعه فناوری نانو در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در راستای تأمین امنیت غذایی پایدار، افزایش کمی و بهبود کیفی تولیدات کشاورزی،کاهش ضایعات و ایجاد مواد با ارزش افزوده بالا از پسماندها و دستیابی به توسعه پایدار و حفظ منابع پایه ملی

اهداف کمیته فناوری نانوی وزارت جهادکشاورزی
– بسترسازی جهت توسعه و به کارگیری فناوری نانو در بخش های مختلف عرصه کشاورزی.
– ایجاد و تقویت زیرساخت های علمی، فنی و قانونی مورد نیاز جهت توسعه فناوری نانو در بخش کشاورزی.
– زمینه سازی بهره گیری از فناوری نانو به منظور افزایش تولیدات کمی و ارتقاء کیفی، کاهش ضایعات بخش کشاورزی و حمایت از بخش خصوصی به منظور تجاری سازی دانش های فنی تولید شده جهت توسعه محصولات و فرآیندهای مبتنی بر فناوری نانو در بخش کشاورزی

رویکرد و برنامه های کمیته فناوری نانو وزارت جهادکشاورزی
-افزایش فعالیت های مبتنی بر فناوری نانو با دیدگاه مبتنی بر توسعه پایدار به واسطه ارائه سیاست ها و برنامه های علمی در بخش کشاورزی.
– استفاده از فناوری نانو در حل چالش های مهم فراروی بخش کشاورزی از طریق حمایت از تجاری سازی محصولات.
– به کارگیری فناوری نانو و کمک به بخش کشاورزی در حل معضلاتی همچون بحران آب و خاک، پایین بودن راندمان آب، کاهش کیفیت آب، فرسایش و آلوده شدن خاک و عدم مصرف متعادل کود.
– بسترسازی و توجه به استفاده از فناوری نانو در زمینه بسته بندی و حل معضلات بخش کشاورزی با رویکردهای صادرات محور.
– ارتقا سطح کیفی کمیته برای تأثیرگذاری بیشتر و کوتاهتر شدن فواصل بین تشکیل جلسات به همراه خروج از حالت مشورتی و کسب قابلیت اجرایی.
– بهره گیری از تمام ظرفیت های قابل استفاده در حوزه نانو، به ویژه نیروی انسانی دانشگاهی و مراکز آموزشی عالی کشور و هدایت آنها برای مشارک تدر حل معضلات بخش کشاورزی

کارگروه ارزیابی
این کارگروه‏ تخصصی زیر نظر دبیر کمیته راهبردی فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی به منظور بررسی علمی فنی موارد ارجاعی در حوزه تدوین ضوابط و دستورالعمل های مربوط به ساخت و ورود به بازار محصولات و فرآورده هاي نانویی کشاورزی محور و ارزیابی تخصصی (نانویی) پرونده محصولات سلامت محور مبتنی بر فناوری نانو فعالیت می نماید.

کارگروه متشکل از متخصصان و اساتید صاحب نظر در حوزه‏های مرتبط و همچنین کارشناسان اجرایی وزارت جهاد کشاورزی و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو می باشد. تعداد کارگروه های تخصصی بسته به نیاز و با توجه به موارد ارجاعی توسط کمیته تعیین شده و اعضای آن با پیشنهاد دبیر و با حکم رئیس کمیته منصوب می گردند.

در حال حاضر کارگروه تخصصی در حوزه های مختلف کشاورزی شامل حفظ نباتات، دامپزشکی، مواد کودی و موارد موردی مشغول فعالیت هست. کارگروه پس از ثبت مراجعات مربوطه در حوزه کشاورزی و دسته بندی آن‏ها اقدامات مقتضی را جهت بررسی و تایید آن‏ها به عمل می ‏آورد.

پرونده های ارزیابی شده در کارگروه تخصصی- کمیته راهبردی فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی در صورت تأیید جهت ادامه روند و ارزیابی عملکردی و در نهایت اعلام نظر کارشناسی قطعی (طبق روال مرسوم) به معاونت / سازمان/موسسه متولی ثبت و صدور جواز / پروانه ارجاع داده می شود.
اهداف:
• تدوين دستورالعمل ها و آيين نامه هاي اجرايي مربوط به روند بررسي و تأییدیه مورد نیاز محصولات/فرآورده های نانو در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی
• بررسي و اعلام نظر کارشناسی به نهادهای متولی در خصوص شرايط تولید و ورود به بازار محصولات و فرآورده هاي نانویی کشاورزی محور
• بررسي و اعلام نظر کارشناسی به نهادهای متولی در خصوص اعطای جواز / پروانه به محصولات و فرآورده هاي نانویی کشاورزی محور