ابوالفتح مرادی اعلام کرد: ۳۳۱تن هسته اولیه بذری را برای ۷۰ رقم گیاهی را تولید کرده ایم

پایگاه خبری DA1news: ابوالفتح مرادی گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی فارس در دولت سیزدهم موفق به تولید ۳۳۱تن هسته اولیه بذری را برای ۷۰ رقم گیاهی تولید کرد.

 به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس با بیان اینکه این مرکز رتبه نخست کشور را در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور کسب کرد، گفت: رکورد تولید این هسته‌های راهبردی که تامین کننده امنیت غذایی کشور است در دولت مردمی شکسته شد.

وی با اشاره به اهمیت تولید هسته‌های بذری، بیان کرد: اگر یکسال تولید این هسته‌ها متوقف شود، تولید محصولات و امنیت غذایی جامعه برای پنج سال با مشکل مواجه می‌شود.
وی اصلاح ارقام گیاهی را از دیگر فعالیت‌های مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس دانست و توضیح داد: این اقدام با هدف تامین امنیت غذایی جامعه انجام می‌شود چرا که به عنوان نمونه کشت یک رقم گندم تنها پنج تا ۶ سال منجر به برداشت محصول خوبی خواهد داشت اما پس از آن تغییر شرایط محیطی و طغیان آفات میزان برداشت را کم می‌کند بنابراین اصلاح ارقام ضروری است.
مرادی گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی فارس در ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم موفق به اصلاح ۳۱ رقم گیاهی پرمحصول، مقاوم به بیماری‌ها و آفات و شرایط سخت محیطی شد.
وی عنوان کرد:۱۴ مورد از این ارقام گیاهی مربوط به گندم است.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی فارس اضافه کرد: پژوهشگران این مرکز در دولت سیزدهم ۵۳۰ طرح تحقیقاتی را آغاز کردند که ۲۳۶ مورد آن پایان یافت و نتایج در قالب مقالات علمی، ترویجی و ۱۹ جلد کتاب در اختیار بهره برداران کشاورزی قرار گرفت.

وی یادآور شد: میانگین عملکرد کشت گندم پیش از انقلاب اسلامی ۲ تن در سطح زمین بود اما امروز با اقدامات مرکز تحقیقات کشاورزی به بیش از ۱۰ تن رسیده است.

وی اضافه کرد: این اقدامات پژوهشی در همراهی با آموز کشاورزان باعث شده تا تولید سالانه محصولات کشاورزی کشور از ۲۰ میلیون تن پیش از انقلاب اسلامی به بیش از ۱۲۰ هزار تن برسد که اگرچه ۴۰ درصد این افزایش مربوط به افزایش سطح کشت است اما ۶۰ درصد این رشد به دنبال نفوذ دانش در کشاورزی رخ داده است.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس تدوین و اجرای الگوی کشت را از اقدامات مهم دولت سیزدهم عنوان کرد که با تولی گری سازمان تحقیقات کشاورزی تدوین شد.
مرادی گفت: تفاوت الگوی کشت فارس با دیگر استانها این است که الگوی کشت این استان از سوی مرکز تحقیقات کشاورزی فارس تهیه و تدوین شد.
وی افزود: اکنون تدوین الگس کشت برای ۹ دشت فارس نیز در دست تدوین است.

مرادی بیان کرد: با اجرای الگوی کشت منابع آب و خاک کشور و استان حفظ و امنیت ملی و غذایی کشور تامین می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس اعلام کرد: اعضای هیات علمی این مرکز تحقیقات طی ۲ سال گذشته موفق به ثبت ۲ اختراع شدند.
مرادی گفت: یکی از این اختراعات ماشین بینایی برای سنجش کیفیت برنج و گندم و تشخیص میزان شکستگی آن است که مشابه خارجی نیز ندارد.
وی افزود: اختراع دیگر تعیین فرآیند و فرمولاسیون نان سنگک با آراد بلوط است که در سلامت دستگاه گوارش اثرگذار است.
مرادی ارائه آموزش به بهره‌برداران کشاورزی و کارشناسان جهاد کشاورزی را یکی دیگر از خدمات مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس عنوان کرد و گفت: در ۲ سال گذشته نزدیک به سه‌هزار دوره آموزشی برای ۵۲ هزار بهره‌بردار کشاورزی برگزار شده که در دانش افزایی و افزایش تولید آنها اثرگذار است.
وی اضافه کرد: همچنین در این مدت ۱۹۴ دوره آموزشی از سوی مرکز تحقیقات کشاورزی فارس برای کارکنان و مروجان جهاد دانشگاهی برگزارشده است.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی فارس یادآور شد: این مرکز تحقیقات ۱۰ بخش و ۱۵ ایستگاه تحقیقاتی با ۱۰۰ عضو هیات علمی دارد که به تولید هسته‌های اولیه بذری برای فارس و دست‌کم ۱۶ استان کشور می‌پردازند.