ارتقاء جایگاه جهانی کشاورزی همدان/ سرشاخه کاری ۱۰۱ هزار پیوندک درختان گردو طی امسال

پایگاه خبری DA1news: مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه بیش از ۵۵۰ هزار پیوندک بر روی درختان گردو استان پیوند خورده است گفت: از این میزان ۱۰۱ هزار پیوند در سال جاری انجام شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، حجت‌الله شهبازی با بیان اینکه سرشاخه کاری درختان گردو از سال ۱۳۹۶ در استان آغاز شده است اظهار کرد: تاکنون بیش از ۵۵۰ هزار پیوندک بر روی درختان گردو پیوند زده شده که از این میزان ۹۰ هزار پیوند در سال ۱۴۰۱ و ۱۰۱ هزار پیوند در سال ۱۴۰۲ انجام شده است.

وی با بیان اینکه با برنامه ریزی‌های انجام شده، در سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۱۰ هزار سرشاخه کاری درختان گردو در سطح استان اجرا خواهد شد افزود: مقدمات کار و خرید پیوندک از محل اعتبارات دولتی فراهم شده به طوری که همه پیوندک‌ها از باغ مادری استان صورت گرفته است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان تصریح کرد: همکاران ما در سراسر استان آمادگی ثبت نام باغداران علاقمند را دارند از همین رو متقاضیان با مراجعه به مراکز و مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها ثبت نام در این طرح را انجام دهند.

وی همچنین اضافه کرد: یکی از مهمترین دلایل این طرح پیشگیری از سرما زدگی بهاره است، اگرچه اهداف دیگری چون ایجاد یکنواختی محصولات تولیدی، افزایش عملکرد در واحد سطح، کاهش هزینه تولید، افزایش درآمد باغداران، افزایش صادرات و در نهایت افزایش بهره‌وری از عوامل تولید به ویژه آب، خاک و سرمایه را در پی دارد.

شهبازی با تأکید بر اینکه شهرستان‌های پیشرو استان در سر شاخه کاری تویسرکان، نهاوند و ملایر هستند اظهار کرد: با ثبت جهانی گردوی تویسرکان، استان همدان موفق شد جایگاه خود را در کشاورزی جهان ارتقاء و ظرفیت‌های خود را به اثبات برساند.

وی در پایان تأکید کرد: استان همدان رتبه اول سطح و تولید گردو در کشور را دارد به طوری که از نظر سطح ۱۳ درصد باغات گردوی کشور و بیش از ۲۳ درصد تولید گردوی کشور در استان است.