اتاق اصناف کشاورزی شاهرود تشکیل جلسه داد/ آمارها ارائه شد

پایگاه خبری DA1news: رییس هیات مدیره اتاق اصناف کشاورزی شهرستان و دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شاهرود در نشست خبری مشترکی ضمن ارایه آمارهای این حوزه‌ها، به مباحثی مانند ضرورت حمایت مسئولان از کشاورزان، صادرات انگور شاهرود بدون نامی از این شهر، هزینه‌های بالای ایجاد آبیاری نوین، ضرورت پرداخت خسارت کشاورزان، و تاثیر طرح‌های آبخیرداری اشاره کردند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی ، رییس هیات مدیره اتاق اصناف کشاورزی شاهرود و رییس انجمن انگور استان سمنان روز سه‌شنبه در نشست خبری که در محل اداره جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: فعالیت انجمن انگور استان سمنان در شاهرود از سال ۱۳۹۲ آغاز شد.

محمد جعفری با بیان اینکه سطح زیر کشت انگور در استان سمنان پنج هزار و ۵۶۴ هکتار است، افزود: پنج هزار هکتار از تاکستان‌های استان در شهرستان شاهرود قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه انگور شهرستان شاهرود ماندگارترین نوع این محصول در کشور است، ابراز کرد: امسال با تغییر پیوند توسط کشاورزان رقم‌های جدیدی از انگور در گلخانه‌های این شهرستان تولید شد.

ضرورت ایجاد بازارچه‌های فصلی در شاهرود

رییس انجمن انگور استان سمنان تصریح کرد: ایجاد بازارچه‌هایی فصلی برای فروش محصولات کشاورزی از جمله انگور در مبادی ورودی و خروجی شهر شاهرود به منظور استفاده مسافران از محصولات با کیفیت ضروری است.

جعفری ساخت نمادی از انگور در میدان‌ها به ویژه ورودی شهر را ضروری عنوان کرد و گفت: امسال در نمایشگاهی در تهران انگور شاهرود به عنوان نمونه کشوری برگزیده شد.

وی با بیان اینکه برای تازه‌خوری انگوری که با زحمت فراوان و خشکسالی‌های پیاپی به دست می‌آید، باید برنامه‌ریزی شود، اظهار کرد: بانک کشاورزی با اعطای وام ارزان قیمت، جهاد کشاورزی با ایجاد سامانه‌های نوین آبیاری و اداره آب با افزایش میزان برداشت آب از چاه‌ها انگورکاران را یاری کنند.

رییس هیات مدیره اتاق اصناف کشاورزی شاهرود با اشاره به اینکه برگزاری کلاس‌های آموزشی برای بهره‌برداران تاکنون نتیجه بخش بوده است، تصریح کرد: ایجاد پایانه صادراتی در شهرستان شاهرود ضروری است.

جعفری با بیان اینکه باید صادرات محصولات کشاورزی از طریق فرودگاه بین‌المللی شهدای شاهرود به کشورهای همسایه برقرار شود، ابراز کرد: امسال حدود ۶۰۰ تن انگور صادر شد اما به نام شهرستان شاهرود ثبت نشده است.

وی با بیان اینکه در بازپرداخت خسارت محصولات کشاورزی بیمه‌ها بازنگری کنند، افزود: بازنگری در پرداخت خسارت موجب می‌شود که کشاورزان تمایل بیشتری به بیمه محصولات خود داشته باشند.

رییس هیات مدیره اتاق اصناف کشاورزی شاهرود به برگزاری نخستین جشنواره انگور اشاره کرد و گفت: به دنبال مجوز برگزاری همایش انگور برای سال ۱۴۰۳ هستیم.

جعفری با بیان اینکه گرانی کود، سم و کاهش سهمیه آب از مهمترین دغدغه‌های کشاورزان محسوب می‌شود، اظهار کرد: اجرای طرح فراز (انگور داربستی) هزینه‌های سنگینی برای کشاورزان به دنبال دارد که حمایت مسئولان را در این زمینه می‌طلبد.

افزون بر ۱۰ هزار نفر عضو نظام صنفی کشاورزی هستند

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شاهرود هم در این نشست گفت: نظام صنفی کشاورزی شاهرود در سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرد و تا سال ۱۴۰۱ به عنوان یکی از اتاق‌های اصناف به فعالیت خود ادامه داد. در این مدت بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر به عضویت این اتاق در آمدند.

ابراهیم باقری با بیان اینکه از سال ۱۴۰۱ نظام صنفی کشاورزی به اتاق اصناف کشاورزی تغییر نام پیدا کرد، افزود: جواز فعالیت کشاورزان به جواز کسب کشاورزان تبدیل شد.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شاهرود ادامه داد: نخستین اتاق اصناف کشاورزان در استان سمنان با چهار اتحادیه زراعت، باغ، دام و زنبورعسل و آبزی‌پروری در شاهرود تشکیل شد.

باقری از صدور بیش از ۲ هزار جواز کسب کشاورزی جدید طی یکسال گذشته خبر داد و گفت: این مجوزها برای بخش‌های مختلف با حدود ۶۰۰ نوع شغل مرتبط با کشاورزی صادر شد.

وی هزینه صدور جواز کسب کشاورزی برای هر هکتار را هفت میلیون ریال عنوان کرد و افزود: مجوزهای جدید از اعتبار بیشتری نسبت به پروانه‌های قبل برخوردار است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شاهرود ادامه داد: کد «کیو آر» موجود در این مجوزها بر روی محصولات نیز بارگذاری می‌شود و با اسکن آن می‌توان مشخصات باغدار، محصول و میزان آب دهی، کود و سم را شناسایی کرد.

باقری با اشاره به اینکه از این مجوزها می‌توان به عنوان ضمانت‌نامه در دادگاه‌ها و برخی بانک‌ها استفاده کرد، ادامه داد: داشتن این مجوز ۲۳ درصد معافیت در پرداخت بیمه کارگران برای کارفرما به همراه دارد.

مهمترین چالش آینده موضوع امنیت غذایی در دنیا است

وی مهمترین چالش آینده را موضوع امنیت غذایی در دنیا دانست، ابراز کرد: تغییرات اقلیمی موجب شده در بسیاری از کشورها از جمله ایران آمار بارندگی کاهش یابد.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شاهرود ادامه داد: با توجه به رشد جمعیت و شرایط تغییر اقلیمی در کشور باید در راستای امنیت غذایی، همگان از جمله دولت، مجلس، مردم و کشاورزان در زمینه تولید کالاهای اساسی مورد نیاز بکوشند تا خودکفا شویم.

باقری با اشاره به اینکه یکسری موانع در راه خودکفایی وجود دارد، اظهار کرد: فقط تامین اعتبار برای این منظور کافی نیست، بی‌توجهی برخی مسئولان موجب بروز مشکلاتی شده است که کشاورزان را در رسیدن به خودکفایی کالاهای اساسی ناامید می‌کند.

وی تاکید کرد: دغدغه کشاورزان باید در زمینه تولید محصول محدود شود اما هر روزه با مشکلاتی مانند بیمه، کاهش جواز برداشت آب، گرانی کود و سم مواجه هستند که آنان را از کار اصلی باز می‌دارد.

درآمد ریالی و هزینه دلاری کشاورزان برای سامانه‌های نوین آبیاری

باقری با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مهم بخش کشاورزی چالش آب است، گفت: دولت باید در قیمت‌گذاری ساخت و ساز گلخانه و ایجاد سامانه‌های نوین آبیاری مورد نیاز ورود کند.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی یک گلخانه صدها میلیارد ریال هزینه دارد که از توان یک کشاورز خارج است، افزود: مواد اولیه به منظور ساخت لوله‌های آبیاری بر اساس قیمت دلار به کارخانه‌ها داده می‌شود و جنس تحویلی را نیز بر همین اساس به کشاورز تحویل می‌دهند که این امر با درآمد ریالی کشاورزان مغایرت بسیاری دارد.

اولویت در اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شاهرود تصریح کرد: دولت باید اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری را برای بازه زمانی پنج تا ۱۰ ساله در اولویت کار قرار دهد. اجرای این نوع طرح‌ها موجب می‌شود دست کم ۱۰ درصد از نزولات آسمانی به سفره‌های زیرزمینی هدایت شود که این میزان جوابگوی نیاز کشاورزان خواهد بود.

وی با بیان اینکه زحمت تولید محصول کشاورزان طی یکسال به جیب دلالان می‌رود، ابراز کرد: برای ارتقای درآمد کشاورزان باید چاره‌اندیشی شود.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شاهرود تصریح کرد: نابرابری توزیع برق کشاورزان موجب خسارات جبران ناپذیری می‌شود به طوری که سوختن یک پمپ آب چاه‌های عمیق بیش از سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه دربردارد.

باقری با بیان اینکه رقم پرداختی بابت خسارت بیمه به کشاورزان بسیار کم است، افزود: خسارت سرمازدگی امسال انگور کاران شاهرود تاکنون پرداخت نشده است.