آیا سرنوشت شوم سد گتوند در مازندران تکرار خواهد شد

پایگاه خبری Da1news: رودخانه هراز تامین کننده آب زمین‌های شالیزاری آمل، بابل، فریدونکنار و نور در مازندران است و اهمیت سد هراز در حدی است که مهار آب‌های سطحی مازندران با وجود همه سدها و آب بندان‌های استان ۱۰ درصد است و این در حالی که آب سد هراز به تنهایی می‌تواند ۱۴ درصد مهار آب داشته باشد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزیDa1news به نقل از ایرنا، ساخت سد هراز در آمل در حالی به پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصد رسیده که بسیاری از مردم و نخبگان دانشگاهی نگران تکرار سرنوشت شوم سد گتوند در خوزستان اینبار در مازندران هستند.

ساخت سد هراز در مازندران در حالی از نیمه گذشته است که خطر تکرار سرنوشت سدگتوند خوزستان بسیاری از کارشناسان و حتی شهروندان مازندرانی را نگران کرده است. سد گتوند خوزستان که به خاطر جانمایی غیر کارشناسی آب شیرین و زلال رودخانه کارون را به آب شور پشت سد گتوند تبدیل کرد.

امروز نخبگان دانشگاهی هشدار می دهند، اگر شیرابه ها و زباله عمارت آمل که در چهار کیلومتری تاج سد هراز واقع شده است برای آن چاره اندیشی نشود گتوندی دیگر در کمین مازندران خواهد بود. و آب زلال و خروشان رودخانه هراز را به آب آلوده و غیر قابل استفاده در پشت سد هراز تبدیل خواهد کرد.

هراز یکی از رودهای پر آب مازندران است که از دره لار در جنوب کوه دماوند سرچشمه گرفته و به دریای خزر می‌ریزد. رودخانه هراز در یک دره نسبتا پهن به طرف شمال جریان یافته است و در مسیر چندین روستا و محله عبور کرده و آب ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مازندران را تامین می‌کند.

سد ۶۵۰ میلیون متر مکعبی هراز که بزرگترین سد شمال کشور و چهارمین سد بزرگ کشور محسوب می شود به عنوان یکی از پروژه‌های مهم آبی در کشور محسوب می شود عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۸۹ آغاز شده است.

هر چه به زمان تکمیل سد هراز نزدیک تر می‌شویم تهدید و خطر شیرابه و زباله عمارت برای این سد بیشتر جلوه گری می کند و در صورت بروز فاجعه آلودگی آب این سد خسارت آن از سد گتوند هم بیشتر خواهد بود.

کارشناسان و چهره‌های علمی محیط زیست نگران هستند که آب شیرین و خروشان هراز که یکی از رودخانه‌های پرآب مازندران است با پیوندی نامبارک با شیرابه‌های زباله عمارت از مدار مصرف کشاورزان خارج و به سرنوشت شوم سد گتوند که آب شیرین و سالم را با حل شدن کوه نمکی در سد به آب شور تبدیل کرده است دچار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *