آغاز برداشت گلهای فیروزه ای زعفران در نیشابور

پایگاه خبری DA1news: عملیات برداشت زعفران از مزارع شهرستان نیشابور در سطح 4هزارو82 هکتارآغاز شد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی نیشابور، علی مبارکیعلی مبارکی معاون سازمان و مدير جهادکشاورزي با اعلام آغاز برداشت گلهای فیروزه ای وارزشمند زعفران در این شهرستان گفت: سطح زيرکشت گياه ارزشمند زعفران در شهرستان نيشابور 4هزارو 82هکتار می باشد وغالبا در مناطق مرکزي، ميان جلگه کشت مي گردد و با اشتغال مستقيم وغيرمستقيم بيش از 16 هزار نفر روز ، ميزان درآمد ناخالص کشاورزان شاغل در اين بخش، مبلغي بالغ بر 7هزارو 140ميليون ريال مي باشد.
وی افزود :با وجود تغییرات اقلیمی و همچنیین کاهش شدید بارندگی می توان با انجام توصیه های فنی جهت تغذیه، آبیاری به موقع وکافی وهمچنین برداشت وفرآوری اصولی وبهداشتی محصول، در بالا بردن کیفیت محصول تولیدی تاثیر بسزایی داشت .
مبارکی یادآور شد: درسال زراعي جاري، باتوجه به شرايط اقليمي خاص به طور متوسط ازهرهکتار 3-2کيلوگرم زعفران برداشت پیش بینی می شود وسهم شهرستان از توليد امسال حدود 11 تن زعفران خشک می باشد.
مدیر جهادکشاورزی نیشابور افزود: گل هاي زيبا و فيروزه فام زعفران، با توجه به ويژگي هاي خاص , نياز آبي کمتر, درآمد بيشتر و کمترين مديريت داشت, پهنه اراضي نيشابور را نيز دربرگرفته و در اين شهرستان با استقبال کشاورزان مواجه گرديده است.
مبارکی در رابطه با کاهش شدید محصول زعفران در سال جاری گفت: زعفران گیاهی است با نیاز آبی کم و به شدت تحت تاثیر دما و رطوبت می باشد. سه عامل اصلی یعنی سرمای کم سابقه دی ماه سال گذشته که در بعضی از مناطق تا منفی ۲۹ درجه سانتی گراد رسید باعث شد سطح سبز گیاه آسیب ببیند و از طرفی به دلیل یخ زدن خاک فعالیت ریشه ها تا اواسط بهمن ماه متوقف شد و نهایتا پیاز های دختری در مزارع کوچک شد.
وی در ادامه دلایل این کاهش بیان داشت: کاهش شدید بارندگی در اسفند و فروردین ماه و همچنین بالا بودن دمای تابستان و القاء و تشکیل جوانه های گل رو در پیازها مختل شد و در نهایت بالا بودن دما در مهر ماه که برای گل دهی زعفران باید دما کاهش یابد تا خروج گل ها از خاک انجام شود تامین نگردید و تمامی این عوامل به دلیل تغییر اقلیم باعث شد که با توجه به بازدید های میدانی برآورد شود که امسال حداقل ۶۰ درصد کاهش تولید نسبت به سال گذشته داشته باشیم.
کمال وحیدی نیا کارشناس مسئول باغبانی جهاد کشاورزی نیشابور عوامل افزایش عملکرد این گیاه را وزن پیاز بالای هشت گرم ،عمق کاشت 20-25سانتی متر، شیب 2درصد زمین در زمان آبیاری، تغذیه مناسب وچهار نوبت آبیاری در زمان داشت دانست .
لازم به توضیح است که امسال برداشت زعفران از اوایل آبان آغاز گردیده و تا آذرماه ادامه داشت.