100 هكتار شالیزار مازندران بدون مصرف آفتكش كشت شد

پایگاه خبری DA1news: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت:با همکاری ۴۶ کشاورز در شهرستان ها حدود ۱۰۰ هکتار بدون مصرف آفتکش کشت برنج انجام شد که در کشت دوم حدود ۴۰ هکتار در مرحله اجرا قرار دارد.
به گزارش پایگاه خبری DA1newsبه نقل از روابط عمومی سازمان حفظ نباتات کشور، فرید بیگی درباره اهمیت قرنطینه محصولات کشاورزی در واردات و صادرات گفت: قرنطینه یکی از چندین وظایف مهم حفظ نباتات است که به دو دسته داخلی و بین‌المللی تقسیم می‌شوند.

وی با بیان اینکه تمام محموله‌هایی که وارد کشور می‌شود مورد رصد و پایش قرار می‌گیرد تا آفت و بیماری وارد کشور نشود، ادامه داد: سه مرکز قرنطینه‌ای شامل امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار در شمال کشور داریم که همکاران ما به صورت شبانه‌روزی رصد و پایش دارند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: یکسری بیمارگرها و آفات در سایر استان‌ها داریم که باید مورد پایش قرار بگیرند.

این مسؤول اضافه کرد: به مردم توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان نهال مرکبات را از خارج استان وارد استان مازندران نکنند چراکه ممکن است بیمارگرها وارد شمال کشور شود.

بیگی با اشاره به اینکه ملزم هستیم بستر مناسب برای توسعه محصول سالم و دسترسی آن را برای مردم فراهم کنیم، گفت: به همین منظور باید رصد و پایش دقیقی را برای آفتکش‌ها انجام دهیم در تمام زنجیره‌های تولید یکسری آلاینده‌ها وجود دارد که آفتکش‌ها یک قسمتی از آن است.

وی ادامه داد: در آفتکش‌ها حساسیت خاصی داریم و در مازندران ۵ هزار تن مصرف رسمی آفتکش داریم که سه هزار تن بر روی برنج مصرف می شود و یک هزار و ۴۰۰ تن بر روی مرکبات مصرف می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: با همکاری ۴۶ کشاورز در شهرستان‌ها حدود ۱۰۰ هکتار بدون مصرف آفتکش کشت برنج انجام شد که در کشت دوم حدود ۴۰ هکتار در مرحله اجرا قرار دارد.

بیگی اظهار کرد: اگر سطح دانش افزایش پیدا کند با آگاهی بیشتر و خردمندانه‌تر می‌توانیم مدیریت خوبی داشته باشیم که چه زمانی پیشگیری خاصی انجام دهیم