هیات وزیران تصویب کرد؛ نیمی از کمک به صندوق ملی محیط‌زیست، مالیات محسوب می‌شود

پایگاه خبری DA1news:  مدیر عامل صندوق ملی محیط‌زیست گفت: براساس مصوبه هیات وزیران، نیمی از مبلغ کمک افراد حقیقی ، حقوقی و فعالان اقتصادی به صندوق ملی محیط زیست به عنوان مالیات برای آنها محسوب خواهد شد.

به گزارش ایراخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، سجاد انجم شعاع افزود: صندوق ملی محیط زیست به عنوان تنها نهاد رسمی و قانونی در راستای دریافت و ارائه کمک‌های مالی و مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه محیط زیست کشور محسوب می‌شود که در این راستا براساس مصوبه هیات وزیران از این پس افراد حقیقی، حقوقی و فعالان اقتصادی می‌توانند با کمک به طرح‌های محیط زیستی از تخفیف های مالیاتی برخوردار شوند.

وی افزود: در مهرماه امسال سازمان محیط‌زیست برای کمک به اجرای طرح های زیست محیطی به هیات وزیران پیشنهاد حمایت از خیرین محیط زیستی را داد.

وی تاکید کرد: در این طرح پیشنهاد شده بود افراد حقیقی یا حقوقی غیردولتی در صورت حمایت از طرح های محیط زیستی مورد حمایت مالیاتی قرار گیرند و بر طبق قانون، مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶هر فردی که به صندوق کمک کند نیمی از مبلغی که کمک کرده به عنوان مالیاتش محاسبه خواهد شد.

انجم‌شعاع افزود: در جلسه هیات وزیران در تاریخ ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ این طرح مصوب شد و براساس این مصوبه و به درخواست سازمان محیط زیست، به استناد ماده ۱۴۷ قانون مالیات های مستقیم، ۵۰ درصد کمک‌های نقدی اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی داخلی موضوع بند ۲ ماده ۴ اساسنامه صندوق محیط زیست که به حساب صندوق واریز شود به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی همان سال محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید
جدیت دولت سیزدهم بر حل مشکل «هامون»/برخورد با شبکه‌های بهره‌کشی از کودکان
عوارض آلایندگی برخلاف قانون به صندوق ملی محیط‌زیست واریز نمی‌شود
رهاسازی موفق چهارگونه شاخص حیات وحش/ سرشماری بیش از ۱.۵ میلیون گونه جانوری

وی با قدردانی از نگاه ویژه رییس جمهور و اعضای هیات دولت به فعالیت‌های محیط زیستی، تاکید کرد: با این مصوبه خیران محیط زیستی می توانند به طرح‌های این حوزه کمک‌های بیشتری انجام دهند و در ازای کار خیر خود بخشودگی مالیاتی دریافت کنند.

انجم شعاع تصریح کرد: صندوق ملی محیط زیست یکی از پشتوانه های اصلی حفاظت از محیط زیست کشور است که با اعطای تسهیلات و حمایت مالی برای جلوگیری از تخریب محیط زیست ، همکاری در طرح‌های آموزشی و فرهنگ سازی برای بهبود شرایط محیط زیستی ، اعطای تسهیلات مالی به کارخانجات و کارگاه ها و هرگونه منابع آلاینده برای کاهش آلودگی محیط زیستی، نقش موثری در حفاظت و احیا و بهره برداری پایدار از محیط زیست و منابع طبیعی و تنوع زیستی دارد.

مدیر عامل صندوق ملی محیط زیست افزود: از ابتدای ۱۴۰۲ تا پایان دی ماه تعداد ۳۷ پروژه در موضوعات آب و فاضلاب، پسماند، هوا و انرژی های تجدیدپذیر با رقم تسهیلات ۴،۳۳۴ میلیارد ریال به بانک های عامل برای دریافت تسهیلات حمایتی معرفی شدند.

وی با بیان اینکه از این طرح ها ۱۳ طرح در بخش آب و فاضلاب، ۵ پروژه پسماند و ۱۹ پروژه انرژی های تجدید پذیر بود، تاکید کرد: از مجموع ۳۷ طرح معرفی شده ۲۹ طرح موفق به دریافت تسهیلات شدند که حدود ۱۵۷۹ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند.