هر خانه یک گلخانه/ روش نگهداری و مراقبت از گیاه حسن یوسف

پایگاه خبری Da1news: یکی از گیاهان نوستالژیک  ما ایرانی ها گیاه پر رنگ و لعاب حسن یوسف است.

گیاه حسن یوسف از خانواده نعنائیان و ریشه ای استرالیایی دارد و به شدت به هوای معتدل نیاز دارد و هوای سرد به آن آسیب می زند.

به گزارش اخبار کشاورزی Da1news مهندس محسن بنائی در برنامه هر خانه یک گلخانه  گفت: اگر برای اولین بار است که می خواهید به پرورش گل و گیاه بپردازید توصیه ما نگهداری و کاشت  گیاه حسن یوسف  است چرا که  درد سرهای کمتری نسبت به سایر گیاهان گلخانه ای و آپارتمانی دارد. این گیاه در کنار گلهای شمعدانی نوستالژی خانه های آبا و اجدادی ما ایرانی ها بشمار می رود.

روش نگهداری و مراقبت از گل حسن یوسف

گل حسن یوسف هم مانند همه گل ها دارای شرایط و ضوابط خاصی برای نگهداری است. آبیاری،‌ نور مناسب، کود مناسب و رفع آفات از جمله مقدماتی است که یک فرد پیش از خرید این گل باید آن ها را فرا بگیرد. گل حسن یوسف یک گل حساس و ظریف است که برای نگهداری از آن باید بسیار مراقب بود.

آبیاری

مهمترین و اصلی ترین مورد در نگه داری گل حسن یوسف آبیاری آن است. این گل جزء گل هایی محسوب می شود که بعد از آن که شما آن را درون یک گلدان و یا حتی باغچه می کارید، باید آب فراوان به آن دهید تا ریشه بتواند برای خود درون خاک جا باز کند یا به اصطلاح نشست کند. حسن یوسف مانند برخی از گل ها زمانی نیاز به آبیاری پیدا می کند که سطح خاک آن حدود دو الی سه سانت خشک شده باشد. اگر شما هم جزو افرادی هستید که این گل زیبا را در باغچه می کارید باید توجه داشته باشید که آبیاری در باغچه بسیار متفاوت است و باید هر روز مقداری به آن آب دهید تا رطوبت مورد نیازش تامین شود. معمولا در گلدان ها رطوبت تا حداکثر دو الی سه روز باقی می ماند که همین امر موجب می شود تا نوبت آبیاری بعدی به زمانی موکول شود که سطح خاک خشک شده باشد.

نور مناسب برای رشد حسن یوسف

نور مناسب جزو مواردی است که در رشد حسن یوسف اثر بسیار زیادی دارد. این گل جزو گل هایی است که عاشق سایه هستند. اگر گل حسن یوسف را در معرض نور مستقیم آفتاب مخصوصاً نوری که در وقت ظهر و یا بعد از ظهر می تابد قرار دهیم برگ های آن دچار سوختگی می شود و یا رنگ خود را از دست می دهند. پیشنهاد می کنیم برای این گل را در جایی قرار دهید که صبح ها نور مورد نیاز خود را از خورشید دریافت کند و تایم بعد از ظهر را درون سایه باشد.

کود

استفاده از کود مناسب در گل حسن یوسف باعث می شود تا از خشکی و رنگ پریدگی برگ های آن جلوگیری شود. در فصل های سر سال مانند پاییز و زمستان این گل در حال استراحت است و نیازی به کود دهی ندارد، اما در فصل هایی مانند بهار و تابستان باید ماهی یک بار به آن کودداده شود تا رشد آن ثابت و یا افزایش پیدا کند. برای بازخورد بهتر در رشد حسن یوسف خوب است که بعد از کاشت آن در خاک از کودهایی استفاده کنیم که به مرور در خاک حل می شوند. اما نکته مهم و اساسی ای است که باید از نوع کودی استفاده کنیم. قطعاً بهترین کود برای تقویت و رشد حسن یوسف کود سه بیست است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

علت پژمرده شدن حسن یوسف

اگر شما هم گل حسن یوسف را در منزل یا محل کارتان نگهداری میکنید، قطعاً با این مورد رو به رو شدید که برگ های این گل پژمرده می شوند. این مورد دلایل زیادی ندارد، اما عمده ترین مشکلی که گل حسن یوسف با آن رو به رو می شود که به نوعی قاتل آن هم محسوب می شود شپشک آرد آلود است. این شپشک یکی از سرسخت ترین نوع آفت ها محسوب می شود. این آفت هر جایی که گل های تزئینی وجود داشته باش به آنها حمله می کند و از شیره آن ها تغذیه می کند. این آفت یه ماده سفید رنگ را از خود ترشح می کند که از خود در برابر سموم محافظت می کند. برای رفع این مورد شما می بایست از گیاهان یک قلمه بگیرید و محل آفت را با آب بشویید.

علت زرد شدن برگهای حسن یوسف

یکی از علت های زرد شدن برگ های گل حسن یوسف نور زیاد است. نور زیاد علاوه بر اینکه می تواند باعث سوختن برگ های آن شود، می تواند سبب زرد شدن رنگ گل برگ های حسن یوسف نیز شود. از دیگر دلایل زردی برگ های حسن یوسف می توان به آبیاری نامناسب آن اشاره کرد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

نگهداری گل حسن یوسف در تابستان

همانگونه که میدانید، گل حسن یوسف یک گل سایه دوست است و از آفتاب با نور مستقیم و شدید بیزار است. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که این گل به دلیل گرمسیری بودن در فصل گرم زودتر رشد پیدا می کند. پیشنهاد ما به شما این است که در فصل های مانند بهار و تابستان علاوه بر کود دهی ماهانه یک بار، این گل زیبا را در جایی قرار دهید که نور مستقیم به آن به مدت طولانی تابیده نشود. تابش بیش از حد آفتاب این گل سبب سوختگی و خشک شدن خاک آن خواهد شد.

گل حسن یوسف در کجا نگهداری شود

به طور کلی باید از گل حسن یوسف در محل هایی نگهداری شود که دما و نور محیطی آن مناسب باشد. دمای مناسب برای رشد این گل بین 21 تا 37 درجه سانتی گراد است که معمولا این دما با دمای یک خانه مطابقت بیشتری دارد. علاوه بر تمامی موارد ذکر شده، باید رطوبت کافی را نیز برای گل حسن یوسف فراهم کنید. رطوبت متوسط، مطلوب ترین حالت ممکن برای یک گل حسن یوسف خواهد بود.

بهترین خاک برای گل حسن یوسف

استفاده از خاک خوب و مرغوب می تواند باعث رشد چندین برابری آن شود. اگر خاک مناسب برای این گل زیبا استفاده نشود، آب درون گلدان جمع می شود و باعث آسیب به ریشه و در نهایت مرگ آن خواهد شد. آبدهی بیش از حد باعث می شود که ریشه گیاه پوسیده شود. میزان رطوبت خاک، ارتباط مستقیم با نوع خاک دارد. طبیعتاً خاک هر چقدر سبک تر باشد، هم رطوبت کافی برای رشد گیاه را تامین می کند و باعث می شود تا آب بیش از حد درون خاک باقی نماند. زهکشی مناسب خاک گلدان برای حسن یوسف هم جزو مواردی است که برای عدم تجمع آب باید آن را انجام داد.

 

ویدئو آموزشی این گیاه را در کانال آپارات DA1news.com ببینید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *