نیازی شهرکی : اجرای فاز ۲ طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام آغاز می شود

پایگاه خبری Da1news: اجرای فاز ۲ طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام امسال با استفاده از منابع دولتی و فاینانس کشور چین آغاز می‌شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی Da1news به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، معاون آب و خاک وزارتخانه در نشست مطبوعاتی ضمن بیان این مطلب گفت: حدود ۲۵۰ هزار هکتار از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام باقی مانده که در قالب فاز دو، امسال با تامین منابع مالی آن کلید می‌خورد.

صفدر نیازی شهرکی افزود: برای اجرای فاز دو این طرح، امسال از دو منبع مالی استفاده خواهیم کرد که یکی از این منابع در قانون بودجه آمده و بر اساس آن دولت قرار است ۲۰ درصد از سهام خود به مبلغ حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان را در صنعت نیشکر بفروشد و برای اراضی باقیمانده در این طرح هزینه کند و منبع مالی دوم از محل فاینانس کشور چین تامین می‌شود.

وی ادامه داد: پروژه‌های متعددی قرار است توسط چینی‌ها در ایران فاینانس شود و از جمله مبلغ یک میلیارد دلار در دو پروژه بخش کشاورزی تامین خواهد شد که یکی از آنها مربوط به فاز ۲ طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام و پروژه دیگری برای بهره‌وری منابع آبی و خاک در اراضی شمال کشور است.

نیازی شهرکی با بیان این که حدود یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی، حاصلخیز و جزو کلاس یک و نزدیک به ۴ میلیون هکتار از اراضی درجه ۲ است، اظهار داشت: یکی از مناطقی که خاک‌های بسیار خوبی دارد در استان‌های گیلان و مازندران است و ما باید بتوانیم در این اراضی، تولید بهتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: سالانه حدود ۸ تا ۹ میلیارد متر مکعب آب شیرین از مناطق شمالی کشور وارد دریاچه خزر می‌شود و باید برای این آب برنامه‌ریزی کنیم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وجود ۲۷ هزار هکتار آب‌بندان در شمال کشور گفت: در استان‌های شمالی کشور یک پروژه کاملی در زمینه ترمیم، لایروبی و بهسازی آب‌بندان‌ها تعریف کرده‌ایم تا آب استحصال شده از این آب‌بندان‌ها به مصرف کشاورزی برسد و این پروژه نیز با فاینانس کشور چین آغاز می‌شود.

وی درباره پروژه ۲۲۷ هزار هکتاری احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور اظهار داشت: تاکنون ۱۲۷ هزار هکتار از این پروژه اجرا و تحویل کشاورزان شده و یا به مرور تحویل می‌شود و ۱۰۰ هزار هکتار مابقی آن نیز در صورت تامین آب از سوی وزارت نیرو اجرا خواهد شد.

نیازی شهرکی افزود: از این ۱۰۰ هزار هکتار، ۳۰ هزار هکتار توسط وزارت نیرو تامین آب شده و ما باید برای آن شبکه را کامل کنیم.

وی به یک پروژه در حال مطالعه در شرق کشور اشاره و تصریح کرد: نزدیک به یک میلیارد متر مکعب خروجی آب از حوزه جنوب کشور به دریای عمان است و باید برای مدیریت آن تدبیر کرد.

نیازی شهرکی گفت: در شرق کشور نیز با همکاری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، پروژه زیربنایی آبخیز تا جالیز را در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان جنوبی در حال اجرا داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه قنات را یکی از سازه‌های کم‌هزینه تامین آب عنوان کرد و اذعان داشت: ۴۱ هزار رشته قنات در کشور داریم که نزدیک به ۱۶ هزار کیلومتر آن مرمت و ۱۶ هزار کیلومتر نیز بازسازی شده است.

وی افزود: نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان پول برای مرمت و بازسازی کل قنات‌های باقیمانده کشور نیاز است.

نیازی شهرکی در همین حال بر تحویل حجمی آب به کشاورزان از سوی وزارت نیرو تاکید کرد و گفت: اگر بخواهیم طرح الگوی کشت را اجرا کنیم باید بدانیم آب تحویلی چقدر است.

وی افزود: در برنامه‌های توسعه‌ای همواره بر تحویل حجمی آب به کشاورزان تاکید شده، اما وزارت نیرو تاکنون در این زمینه اقدام نکرده است.

این مقام مسوول اضافه کرد: ما بر تحویل حجمی آب به کشاورزان اصرار داریم، زیرا در این صورت برنامه‌ریزی‌هایمان دقیق‌تر می‌شود و می‌توانیم پاسخگو باشیم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که بخش کشاورزی و حوزه آب با چالش‌های بسیاری مواجه است، اظهار داشت: این چالش‌ها به عواملی همچون تغییرات اقلیمی، گرم شدن زمین، خشکسالی و عوارض آن و پراکنش بارندگش بازمی‌گردد.

وی افزود: منابع آبی ما کم است و فشار زیادی به ویژه از ناحیه ضرورت تامین آب شرب به بخش کشاورزی وارد می‌شود.

نیازی برآورد کرد؛ برای تکمیل زیرساخت‌های آب و خاک در بخش کشاورزی کشور ۱۲۵۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز است.

معاون وزیر در امور آب و خاک، فرسایش خاک، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و شور شدن خاک را از دغدغه‌ها و نگرانی‌های بخش کشاورزی برشمرد و ابراز داشت: مواد آلی خاک‌های کشاورزی نیز در حال فقیر شدن است و باید برای تقویت مواد آلی خاک تدبیر و اقدام کرد که نیاز به پایش و ردیابی دارد.

وی افزود: براساس قانون، دولت و بخش کشاورزی مکلف شده‌ نقشه‌های خاک‌شناسی کل کشور را تولید کند که به ۶ هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد.

نیازی شهرکی گفت: امسال ۳۵ میلیارد تومان برای مطالعه خاک در نظر گرفته شده و ما برنامه‌های استانی را در این زمینه تدوین و ابلاغ کرده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *