مهاباد؛ تالاب های کانی‌برازان سرریز ، قوپی‌باباعلی احیا شد

پایگاه خبری Da1news:  رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: برای نخستین بار طی دهه اخیر تالاب‌ بین المللی «قوپی‌باباعلی» احیا و تالاب «کانی‌برازان» این شهرستان سرریز شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از ایرنا، فاروق سلیمانی  با اشاره به احیای بیش از ۷۰ درصد تالاب‌ بین المللی «قوپی‌باباعلی» این شهرستان افزود: در راستای تامین حق‌آبه این تالاب بین المللی از اول بهمن ماه سال گذشته با همکاری مدیریت منابع آب مهاباد آب با دبی حدود ۳۵ اینچ از رودخانه مهاباد به سمت کانال روستای «گرده‌گروی» هدایت و آبگیری این تالاب تا ۱۶ فروردین امسال ادامه داشت.

وی اضافه کرد: در مدت آبگیری تالاب‌ بین المللی «قوپی‌باباعلی» بیش از پنج میلیون مترمکعب آب وارد این تالاب شد و با احیای زهکش ها و نزولات جوی نیز یک میلیون مترمکعب دیگر آب وارد تالاب شده و اکنون بیش از ۷۰ درصد از مساحت آن دارای آب است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی» این شهرستان پس از آبگیری و احیای دوباره آن، اکنون میزبان بیش از ۲ هزار بال پرنده مهاجر و بومی آبزی و کنارآبزی شامل چنگر، انواع اردک‌ها، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، باکلان کوچک، آبچلیک و چوب‌پا است.

سلیمانی با بیان اینکه احیای این تالاب و ورود پرندگان مهاجر به آن خبری بسیار خوشایندی برای دوستداران محیط زیست در این شهرستان است، افزود: تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی» مهاباد با وسعت ۵۰۰ هکتار و محدوده اکولوژی حدود یک هزار و ۲۰۰ هکتار زیستگاه پرندگانی آبزی و کنار آبزی است که سال گذشته به دلیل کاهش بارندگی ها خشک شده بود.

وی تاکید کرد: این تالاب با ویژگی‌های طبیعی و پرندگان خاص خود یکی از تالاب‌های مهم این منطقه محسوب می‌شود که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی» در مسیر کریدور مهاجرت پرندگان قرار دارد و با احیا در فصل بهار میزبان کُلُنی چند صدتایی از پرندگان مهاجر و بومی و حتی مامنی برای لانه‌سازی و جوجه‌آوری پرندگان آبزی و کنارآبزی شده استرییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد ادامه داد: با توجه به اینکه این تالاب در مسیر کریدور مهاجرت پرندگان قرار دارد و با احیا در فصل بهار میزبان کُلُنی چند صدتایی از پرندگان مهاجر و بومی و حتی مامنی برای لانه‌سازی و جوجه‌آوری پرندگان آبزی و کنارآبزی شده است.

وی یادآور شد: اما نکته مهمی که مایه نگرانی دوستداران محیط زیست شده این است در صورت خشک شدن تالاب «قوپی‌باباعلی» قبل از شروع فصل تابستان، پرندگان آبزی که در این تالاب جوجه آوری کردند با مشکل کمبود آب روبرو خواهند شد و باید در این فصل نیز حداقل یک میلیون متر مکعب آب به سمت تالاب هدایت شود.

تالاب بین‌المللی «قوپی باباعلی» مهاباد در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی این شهر و مسیر جاده مهاباد به میاندوآب و در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده است.

نیاز آبی تالاب «کانی‌برازان» مهاباد تامین و آب این تالاب سرریز کرد

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: با رهاسازی بیش از هفت میلیون مترمکعب آب از سد مهاباد به سمت تالاب بین المللی «کانی‌برازان» و احیای کامل زهکش‌ها و چشمه‌های اطراف این تالاب نیاز آبی آن تامین و آب از چند نقطه سرریز کرده است.

سلیمانی اضافه کرد: هم اکنون ارتفاع آب در محل ایستگاه سنجش عوامل شیمیایی و فیزیکی این تالاب ۱.۳ متر رسیده است و این امر نشان می دهد که نیاز آبی تالاب به طور کامل تامین شده است.

وی با اشاره این اینکه هم اکنون تالاب بین المللی «کانی‌برازان» در بهترین شرایط هم از لحاظ ورود پرندگان و هم از لحاظ تامین آب قرار دارد، گفت: این تالاب یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان در جنوب دریاچه ارومیه است و اکنون بیش از ۳۵ هزار بال پرنده آبزی و کنارآبزی شامل انواع مرغابی، فلامینگو، کشیم بزرگ و کوچک و پلیکان زیست می‌کنند.

تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود

سلیمانی اظهار کرد: این تالاب بدلیل تنوع غذایی و شرایط مناسب به یکی از استراحتگاه‌ها و زیستگاه‌های مهم پرندگان در شمال غرب کشور تبدیل شده و علاوه بر پرندگان بومی آن، همه ساله در فصول پاییز و بهار پذیرای شمار زیادی انواع پرندگان مهاجر است.

تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

براساس آخرین بررسی‌ها تعداد ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشک‌زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید که همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

انواع نادری از پرندگان همچون خروس کولی دم‌سفید، اردک سرسفید، اردک مرمری نیز که در فهرست پرندگان در خطر انقراض هستند، در این تالاب دیده می‌شود.

تاکنون ۴۵ گونه گیاهی از ۳۵ جنس و ۱۷ خانواده در کانی‌برازان شناسایی شده که بیشتر آنها از خانواده «اسفناج/ Chenopodiaceae» و «گندمیان/ Graminae» است؛ گونه‌های شناسایی شده در داخل تالاب نیز شامل نی، بوریا، جگن و گز است.

تالاب «کانی برازان» در ۲۰ کیلومتر شمال مهاباد و در نزدیکی روستای قره داغ واقع شده است.

در شهرستان مهاباد علاوه بر ۲ تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» و «قوپی‌باباعلی»، تالاب‌های دایمی «حسن‌خان» و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره‌قشلاق و سد مهاباد، هر سال در ۲ فصل پاییز و بهار پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر هستند.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *