واردات سرم و آنتی‌بیوتیک تا پایان سال ادامه دارد

به گزارش DA1news: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: کمبودهای دارویی تا پایان آذر ۵۰ درصد در کشور رفع شده و واردات سرم و آنتی‌بیوتیک تا پایان سال ادامه دارد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، سید حیدر محمدی افزود: با توجه به کمبودهای دارویی که از ابتدای سال در کشور به‌وجود آمد، سازمان غذا و دارو برای ۱۷ مورد مجوز واردات صادر کرد و به فوریت ظرفیت تولید شرکت‌های دارویی افزایش یافت و علاوه بر واردات، سعی داریم کمبودهای دارویی را تا پایان سال تا درصد زیادی برطرف کنیم.

وی اظهار داشت: از تابستان امسال تاکنون چهار میلیون عدد سرم وارد کردیم و ۶ میلیون عدد آنتی بیوتیک نیز از طریق واردات نیاز بازار برطرف شده و تا وقتی که به ذخیره پایدار برسیم، واردات همچنان ادامه دارد.

محمدی با بیان اینکه نیاز کشور به سرم ۲۰ میلیون عدد است، ادامه داد: ۱۴ میلیون عدد سرم تامین شده و ۶ میلیون عدد دیگر از طریق واردات در حال انجام است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه قطره های بینی به وفور در بازار دارویی موجود است، تصریح کرد: اکنون برای تهیه قطره‌های چشمی با کمبود مواجه هستیم و فقط ۲ شرکت تولیدکننده این قطره هستند که سعی داریم از روش‌های مختلف نیاز داخلی را به‌زودی تامین کنیم.

وی یادآور شد: در شورای امنیت ملی مصوب شد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است از طریق واردات نیاز مردم به دارو را تامین کند تا زمانی که موجودی دارو پایدار شود.

محمدی تاکید کرد: حوزه مصرف منطقی و پایش مصرف کالای سلامت محور و حوزه‌های مرتبط با آن تضعیف شده و باید تقویت شود. همواره معتقد بودم این حوزه در جایگاه واقعی خود قرار ندارد و باید بسیاری از داده‌های علمی و مطالعاتی بخش‌های فارماکواپیدمیولوژی (همه‌گیر شناسی دارویی)، تداخلات و تشابهات در این حوزه انجام می‌شد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به حوزه مصرف منطقی و پایش مصرف کالای سلامت محور که کاملا علمی و فنی است، اظهار داشت: سیاست سازمان غذا و دارو توسعه و تقویت این حوزه بود ولی با وجود این تصمیمات مغفول ماند و از چرخه سیاستگذاری سازمان فاصله گرفت و در اتفاقات اخیر و در زمان کمبود و تامین دارو جای خالی آن مشخص بود.

محمدی درباره داروهای مرتبط با کرونا، افزود: ظرفیت تولید داروهای مرتبط با کرونا بالاست و با توجه به ذخایری که در این باره داریم، صادرات به کشورهای همسایه نیز انجام شده و در صورت همه‌گیری مجدد موج جدید کرونا که این روزها وزارت بهداشت هشدار می‌دهد، مشکلی برای تامین داروهای کرونا نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *