معرفی ارقام برنج تولید شده در دانشگاه علوم کشاورزی ساری

پایگاه خبری Da1news: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری یکی از دانشگاه های معتبر در بخش کشاورزی به شمار می رود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، این مجموعه آموزشی-پژوهشی در سال 1352 هجری شمسی به صورت یک واحد آموزشی غیرانتفاعی به منظور ایجاد دوره­ های آموزش کشاورزی با نام مدرسه عالی مهندسی کشاورزی تاسیس گردید. رشته ­هایی که در بدو تأسیس پذیرای دانشجو گردید، رشته­ های کشاورزی عمومی، جنگل و مرتع و دامپروری بود.

در سال 1358 این مرکز آموزش عالی به همراه چند مرکز دیگر زمینه­ ساز ایجاد دانشگاه مازندران به مرکزیت شهر بابلسر گردیدند. پس از ارتقاء امکانات و قابلیت­های مورد نیاز یک موسسه آموزشی، از اواخر سال 1376 دو دانشکده علوم کشاورزی و منابع طبیعی به طور منفک از هم مجوز تأسیس دریافت نمودند و از سال تحصیلی 79-1378 نیز رسماً فعالیت آموزشی خود را آغاز کردند.

در این گزارش به معرفی ارقام تولید شده برنج در این دانشگاه می پردازیم که می خوانید:

معرفی رقم جدید برنج طارم روشن

رقم روشن حاصل اجرای پروژه‌ی موتاسیون روی ۲۰ رقم برنج کمی و کیفی کشور با استفاده از پرتودهی اشعه گاما می‌باشد که به پاس زحمات شهیدان هسته‌ای از جمله شهید احمدی روشن این رقم به نام “روشن” نامگذاری گردید.

خواص مهم زراعی و فیزیکوشیمیائی رقم:

ارتفاع بوته: ۱۰۹/۶۷ سانتی‌متر، مقاوم به ورس و مناسب جهت برداشت مکانیزه

طول دوره رشد (از بذرپاشی تا برداشت): ۱۲۴ روز (متوسط رس) و رسیدگی حدود یک هفته زودتر از والد (نعمت)

تعداد کل دانه در خوشه: ۱۹۹/۷ عدد

تعداد دانه بارور در خوشه: ۱۵۷/۲ عدد

طول خوشه: ۳۲/۵ سانتی‌متر( بیشترین طول خوشه در بین ارقام رایج منطقه)

طول دانه شلتوک: ۱۱/۳۲ میلی‎متر (جزء ارقام دانه بلند)

عملکرد شلتوک: بیش از ۸ تن در هکتار (حدود یک تن بیشتر از والد)

خواص مهم فیزیکوشیمیائی: درجه حرارت ژلاتینه شدن ۵/۵، عطر و طعم متوسط به بالا، طول دانه بعد پخت ۱۰/۵ میلی‌متر

رقم جدید برنج پردیس

برنج پردیس در سال ۱۳۸۹ توسط پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان ساری و با تلاقی‌های مختلف بین ارقام آمل ۳ و سپیدرود با دمسیاه مشهد و سنگ جو معرفی گردید و از لحاظ عملکرد و زودرسی نسبت به رقم محلی (سنگ طارم) برتری داشته و از نظر کیفیت نیز با آن قابل رقابت می‌باشد. این برنج با ۱۱۸ سانتی‌متر ارتفاع، ۱۲۳ روز تا رسیدن کامل، متحمل به کرم ساقه‌خوار، مقاوم به بیماری بلاست، مقاوم به خوابیدگی (ورس)، خواص فیزیکوشیمیائی مطلوب (درصد آمیلوز ۲۳/۵، غلظت ژل ۵۸/۱، درجه حرارت ژلاتینی شدن ۶/۷۷، طول دانه برنج سفید قبل از پخت ۶/۹ میلی‌متر و فاقد شکم سفیدی یا گچی است) .

رقم برنج قائم

برنج قائم در سال ۱۳۸۷ توسط پژوهشکده ژنتیک و زیست‌فناوری کشاورزی طبرستان ساری و با تلاقی های مختلف بین ارقام آمل ۳ و سپیدرود با دمسیاه مشهد و سنگ جو معرفی گردید و از لحاظ عملکرد و زودرسی نسبت به رقم محلی (سنگ طارم) برتری داشته و از نظر کیفیت نیز با آن قابل رقابت می باشد و با ۱۲۳ سانتیمتر ارتفاع،۱۲۳ روز تا رسیدن کامل، متحمل به کرم ساقه‌خوار، مقاوم به بیماری بلاست، مقاوم به خوابیدگی (ورس) نیز می‌باشد. خواص فیزیکوشیمیائی مطلوب (درصد آمیلوز ۲۳/۴، غلظت ژل ۸۹/۱، درجه حرارت ژلاتینه شدن ۶/۹۱، طول دانه برنج سفید قبل از پخت ۶/۹ میلی‌متر و فاقد شکم سفیدی یا گچی است) کیفیتی شبیه به ارقام محلی سنگ طارم دارد.

رقم برنج نعمت

رقم جدید نر عقیم سیتو پلاسمی نعمت A در سال ۱۳۹۲ توسط پژوهشکده ژنتیک و زیست‌فناوری کشاورزی طبرستان از تلاقی رقم پر محصول نعمت به‌عنوان والد پدری و لاین نر عقیم سیتوپلاسمی پایدار IR58025A به‌عنوان والد مادری به وجود آمد. این رقم نر عقیم فقط در باروری با ندا معمولی متفاوت است ولیکن صد در صد عقیم می‌باشد. این رقم دارای ۲۹/۴ پنجه در بوته، ۹۲/۱۳ سانتی متر ارتفاع، ۲۷/۳ سانتی‌متر طول خوشه، ۱۶۴ دانه در هر خوشه و ۱۶ روز از بذر پاشی تا ۵۰ درصد گلدهی، معرفی می‌گردد.

رقم برنج ندا

رقم جدید نر عقیم سیتو پلاسمی ندا A در سال ۱۳۹۲ توسط پژوهشکده ژنتیک و زیست‌فناوری کشاورزی طبرستان از تلاقی رقم پر محصول ندا به‌عنوان والد پدری و لاین نر عقیم سیتوپلاسمی پایدار IR58025A به‌عنوان والد مادری به وجود آمد. این رقم نر عقیم فقط در باروری با ندا معمولی متفاوت است ولیکن صد در صد عقیم می‌باشد. این رقم دارای ۳۴ پنجه در بوته، ۸۳ سانتی متر ارتفاع، ۲۴/۰۳ سانتی‌متر طول خوشه، ۱۲۴ دانه در هر خوشه و ۱۳۰ طول دوره رشد روز معرفی می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *