شهبازی: روستای «بالو» قطب صادراتی محصولات کشاورزی استان آذربایجان غربی

پایگاه خبری Da1news: رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: روستای بالو در ارومیه روستایی است که گردش مالی حاصل از صادرات بخش کشاورزی در آن سالانه بیش از 40 هزار میلیارد ریال است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آدربایجان غربی، خسرو شهبازی گفت: آذربایجان غربی از قطب های صادراتی میوه در کشور است و روستای بالو بزرگترین قطب صادراتی محصولات کشاورزی استان است.

وی با اشاره به اینکه روستای بالو دارای 71 واحد سردخانه و 17 واحد سورت و بسته بندی است اظهار کرد: 2 واحد مکانیزه و بقیه دستی است که صادرات سیب و انگور و میوه های هسته دار استان را به کشورهای همسایه برعهده دارند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: 755 هکتار سطح باغات این روستاست که 500 هکتار انگور، 30 هکتار سیب و 150 هکتار باغات هسته دار است که نقش موثری در اشتغال و پایداری آن در این منطقه دارد.

وی با بیان اینکه روزانه پنج هزار نفر مشغول سورت و بسته بندی میوه و تامین مواد اولیه برای صادرات هستند، ادامه داد: روزانه 150 میلیاردریال گردش مالی حاصل از پرداخت حقوق کارگران است.

خسرو شهبازی با اشاره به توسعه واحد های سورت و بسته بندی در این منطقه اظهار کرد: در دو سال گذشته استاندار آذربایجان غربی تاکید بر راه اندزای واحد های سورت و بسته بندی داشتند که هم اکنون بیش از 300 هزار تن ظرفیت واحد های سورت و بسته بندی در این استان است که مسیر صادرات را تسهیل می کنند.

وی با اشاره به اینکه 300 هزار تن محصولات زیر درختی و درجه سه در استان از کشاورزان خریداری و به صورت پوره و کنستانتره سیب و سایر میوه ها آماده سازی شده است، گفت: راه اندزای و مجهز کردن سردخانه های این روستا به سردخانه اتمسفری برای ماندگاری بیشتر میوه ها در دستور کار است تا میوه ها در باغات سورت و بسته بندی نشوند.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: از 71 واحد، 18 واحد در حال سورت و بسته بندی میوه هستند و سعی می‌شود 50 درصد از این واحدها به واحد های سورت و بسته بندی مجهز شوند تا یک پایانه صادراتی کامل در استان ایجاد شود.

شهبازی گفت: در صورت توسعه این واحد ها پیش بینی می شود که اشتغال نیز از پنج هزار به 10 هزار نفر در روز طی تجهیز سردخانه ها افزایش یابد.

این روستا بزرگترین روستای استان آذربایجان غربی است که قطب صادرات محصولات کشاورزی محسوب می‌شود و دارای 20 هزار نفر جمعیت است.