کشاورزی همدان؛ رتبه اول کشور در تولید سیب زمینی، سیر و گردو

پایگاه خبری Da1news: وجود منابع آب و خاک و هوای مساعد، عامل رشد و گسترش کشاورزی و دامپروری در استان همدان گردیده و آن را از دیرباز به عنوان قطب کشاورزی و دامپروری در سطح کشور مطرح نموده است.

زراعت همدان:
سطح زیرکشت اراضی زراعی استان 650000 هکتار است که 465000 هکتار آن دیم و 185000 هکتار آن آبی می باشد. همچنین سطح اراضی آیش 280000 هکتار است.
عمده ترین محصولات زراعی استان همدان عبارتند از : گندم ، سیب زمینی، انواع علوفه، سیر، جو دانه های روغنی و حبوبات
متوسط تولید سالیانه محصولات زراعی استان 5/3 میلیون تن است.

باغبانی همدان:
سطح زیرکشت باغات استان 74500 هکتار است که بطور متوسط سالیانه 690 هزار تن انواع محصولات باغی تولید می گردد.
عمده ترین محصولات باغی استان عبارتند از : انگور، گردو، سیب، شلیل، هلو، آلو، زردآلو، بادام، انواع گیاهان دارویی و…
طی سالهای اخیر 7715 هکتار گلخانه تولید انواع سبزی و صیفی احداث شده و هم اینک در حال گسترش می باشد. همچنین وجود 92 واحد تولید قارچ خوراکی با ظرفیت 3108 تن در سال از دیگر مشخص های بخش باغبانی استان است.

صنایع تبدیلی و تکمیلی همدان:
با توجه به تولید 957 میلیون تن محصولات بخش کشاورزی ، هم اکنون 245 واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی با ظرفیت جذب مواد اولیه 1240416 تن در سال فعال می باشند. لیکن هنوز زمینه ایجاد واحدهای مدرن صنایع تبدیلی ـ تکمیلی و تجهیز واحدهای فعلی به تکنولوژی پیشرفته وجود دارد.

بخش دام ، طیور و شیلات همدان:
وجود 5/1 میلیون واحد دامی و 11 میلیون قطعه طیور گوشتی و تخمگذار و نیز استقرار 1079 واحد صنعتی دام، طیور، اسب، شترمرغ، پرندگان زینتی و 2100 بهره بردار زنبور عسل و همچنین وجود نژاد برتر گوسفند مهربان از جمله توانمندیهای استان همدان و در زمینه دامپروری می باشد.
در این استان با استفاده از تکنولوژی نوین آبزی پروری ، سالانه 3/6 هزار تن ماهی سردآبی و 1/8 هزار تن ماهی گرم آبی تولید می شود. همچنین استان با تولید 28 میلیون قطعه تخم چشم زده ماهی قزل آلا ( 20 درصد تولید کشور ) رتبه نخست ملی را به خود اختصاص داده است.
یکی دیگر از مزیت های استان در زمینه آبزی پروری، تولید سالانه 1 میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی می باشد و انتخاب شهر نهاوند به عنوان شهر آبزی پروری کشور، از دیگر مشخصه های استان در زمینه پرورش آبزیان است.

برخی از زیرساختها و مزایای موجود در بخش کشاورزی استان همدان:
– وجود ذخایر ژنتیکی مهمی چون: بذرهای گندم ، یونجه ، گردو ، سیب زمینی، گونه های مختلف گیاهان دارویی و نیز گوسفند نژاد مهربان و … استان را در سطح کشور شاخص گردانیده است.
ـ وجود مراکز آموزش عالی کشاورزی، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی و حضور بیش از 700 دانش آموخته بخش کشاورزی در عرصه تولید و ارائه خدمات مشاوره ای، فنی و مهندسی …. از دیگر مزیت ها و ویژگی های استان همدان می باشد.

برخی از رتبه های بخش کشاورزی استان همدان در مقایسه با کشور:
رتبه اول در تولید سیب زمینی
رتبه اول در تولید گردو
رتبه سوم در تولید یونجه
رتبه اول در تولید سیر
رتبه پنجم در تولید انگور
رتبه پنجم در تولید چغندر
رتبه دوم در تولید جو
رتبه هفتم در تولید گندم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *