توسعه بازار محصولات کشاورزی، حرکت به سمت برندينگ 

پایگاه خبری DA1news: رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان‌شرقي گفت: استان آذربايجان شرقي از لحاظ سطح زير کشت محصول سير در سطح کشور رتبه ششم و از لحاظ ميزان توليد رتبه چهارم را در اختيار دارد .
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومي سازمان جهاد کشاورزي استان، اکبر فتحي در ششمين همايش سير که در شهر تيمورلو شهرستان آذرشهر  با بيان اينکه توجه به بازرگاني محصولات کشاورزي باعث توسعه اقتصادي مي شود ادامه داد: اگر مي‌خواهيم محصولات کشاورزي توسعه پيدا کند بايد ابتدا بازار آن را سر و سامان داده و به سمت برندينگ حرکت کنيم.
وي افزود: هر بخش شهرستان آذرشهر نماد برندي بوده و در هر محصولي سرآمد است. تيمورلو با محصول سير معروف است که امسال هم از نظر کميت و هم کيفيت اين محصول از شرايط خوبي در آذرشهر برخوردار بوده است.
رئيس سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي افزود: اصلاح الگوي کشت اولويت اساسي وزرات جهادکشاورزي در دولت سيزدهم بود که کشاورزان نيز پيشگام شدند تا محصولي با نياز آبي بيشتر را با نياز آبي کمتر جايگزين کنند.
فتحي با بيان اين‌که حق نداريم امنيت آبي را در برابر امنيت غذايي قرار دهيم، گفت: کشاورزان قدر آب را بهتر از هر کسي مي‌دانند که اگر آن را بهينه مصرف نکنند براي امرار معاش و توليد محصول، آبي نخواهند داشت.
وي ادامه داد: کشاورزان اين شهرستان از هر کدام از اصول علمي تبعيت کرده‌اند که به موفقيت آنها منجر شده است و توانسته‌اند با استفاده از امکانات داخلي کوچک‌ترين تغييرات را که مد نظر رهبر معظم انقلاب است را عملياتي کنند.


فتحي با بيان اين‌که مردم اين شهرستان به خوبي مي‌دانند که از زمين بايد استفاده کنند و به درآمد رسيده و فقير نشوند، خاطرنشان کرد: همه‌ي مردم اين شهرستان به شعار سال جامه‌ي عمل پوشانده‌اند.
وي سطح زير کشت محصول سير در استان آذربايجان شرقي را 830 هکتار اعلام نمود و گفت: از اين سطح سالانه حدود 24 هزار و 500 تن محصول بدست مي آيد .

وي با بيان اينکه سطح زير کشت سير طي سالهاي اخير به دليل توليد خوب محصول در واحد سطح و همچنين زودرسي محصول نسبت به ساير محصولات سبزي و صيفي در سطح استان کاهش نيافته و داراي تداوم توليد مي باشد ادامه داد: ارقام سير مورد کشت در سطح استان شامل سير محلي ، سير صورتي، سير قرمز، سير سفيد و رقم آذر است و بيش از ۸۰ درصد سير کشت شده در سطح استان رقم صورتي مي باشد.

توليد محصولات جانبي سير و تکميل زنجيره ارزش آن اقتصاد منطقه را پويا مي کند
براساس این گزارش سرپرست استانداري آذربايجان شرقي از ايجاد شهرک صنايع تبديلي محصولات کشاورزي تيمورلو با اولويت فراوري سير خبر داد.
تراب محمدي در ششمين همايش سير تيمورلو افزود: پيشرفت و توسعه روستاها در حوزه هاي عمراني و کشاورزي به واسطه امنيتي است که در سايه خون شهدا و رهبري داهيانه رهبر انقلاب به وجود آمده است.
وي اضافه کرد: در دنيا، کشوري مانند ايران وجود ندارد که داراي اين درجه از امنيت پايدار باشد.
وي گفت: اگر بخواهيم به خدمات دولت سيزدهم و رييس جمهور شهيد در مدت ۳۳ ماه اشاره کنيم، بايد ساعت ها سخنراني کنيم.
محمدي ادامه داد: در اين مدت در آذربايجان شرقي نزديک به ۵۰۰ واحد توليدي احياء و به چرخه توليد بازگشت که کارخانه ماشين سازي نمونه بارز آنهاست.
سرپرست استانداري آذربايجان شرقي تشريح کرد: سياست دولت سيزدهم تکميل پروژه هاي نيمه تمام در کشور بوده و هزاران پروژه اي که از ساليان گذشته ناقص مانده بود، در اين مدت تکميل و در خدمت مردم قرار گرفت.

تيمورلو پايتختي براي فرآوري و دروازه صادرات سير ايران
در ادامه برگزاری همايش سير تيمورلو، شهردار شهر تيمورلو ضمن خيرمقدم گويي، ظرفيت هاي منطقه را برشمرد و از حمايت هاي مسئولين قدرداني کرد.
جواد کاظم پور با بيان اينکه هم اکنون اين شهر به قطب سير آذربايجان و ايران تبديل شده و سالانه قسمت زيادي از محصولات کشاورزي توليدي اين شهر به خارج از کشور صادر مي‌شود افزود: محصول عمده کشاورزي در تيمورلو سير است و به جهت موقعيتي که اين شهر دارد، يکي از بزرگترين بازارهاي خريد و فروش سير شمالغرب کشور در اين منطقه قرار گرفته و بسياري از کشاورزان و خريداران محصولات کشاورزي و به خصوص سير براي خريد و فروش به بازار تيمورلو مي‌آيند. وي با بيان اينکه تيمورلو پايتختي براي فرآوري و دروازه صادرات سير ايران محسوب مي شود ادامه داد: سير محصولي آبي و در صورت کمبود بارندگي آبياري مي‌شود ولي در مقايسه با ساير محصولات سبزي و صيفي محصول کم آب بوده که با توجه به محدوديت منابع آبي در تيمورلو که درحاشيه درياچه اروميه قرار دارد، توسعه کشت اين محصول مورد توجه قرار گرفته است.

 

منبع: روابط عمومی جهاد کشاورزي آذربايجان‌شرقی