اسدی: منابع خاک کشور با کاهش بنیه حاصل خیزی مواجه است

پایگاه خبری DA1news: رئیس موسسه خاک و آب کشور گفت: منابع خاک در کشور با معضلات مهم و مختلفی مانند فرسایش، شوری، کاهش کربن آلی و کاهش بنیه حاصل خیزی مواجه است و میانگین فرسایش خاک در کشور حدود ۱۶.۵ تن در هکتار است.

به گزارشاخبار روزانه کشاورزی ، اسدی رحمانی، رئیس موسسه خاک و آب در نشست اختصاصی با گروه کشاورزی و روستا گفت : کشور ما ۱۶۵ میلیون هکتار مساحت دارد که حدود ۲۵ میلیون هکتار از آن قابلیت کشاورزی دارد که از این مقدار فقط ۱۸.۵ میلیون هکتار در چرخه کشاورزی است و سالانه فقط در حدود ۱۴.۵ میلیون هکتار در آن زراعت می‌شود.
اسدی رحمانی با بیان اینکه چالش‌های متعددی در زمینه خاک کشور داریم گفت: مهمترین معضل خاک در ایران فرسایش و بعد از آن شوری خاک است.
او در زمینه فرسایش خاک گفت: طبق آمار‌های ارائه شده از پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری و هم سازمان آبخیزداری و منابع طبیعی، میانگین فرسایش خاک در کشور حدود ۱۶.۵ تن است که این عدد نرخی بالایی است و باید برای کاهش آن اقداماتی صورت بگیرد و سبک کشاورزی در دیم‌زارها باید تغییر کند.
او رفتن به سمت کشاورزی حفاظتی را یکی از راه‌های جلوگیری از فرسایش خاک دانست و گفت: شخم زدن در جهت خلاف زمین یکی از همین راه‌ها است.
شوری خاک‌های کشور
رئیس موسسه آب وخاک گفت: مؤسسه آب و خاک هم در سال گذشته در آخرین نقشه شوری خاک‌های کشور را رونمایی کرد و برآورد‌ها در این نقشه نشان می‌دهد که اگر حد شوری را ۴ دسی زیمنس بر متر در نظر بگیریم حدود ۷ میلیون هکتار از اراضی ما شور هستند و اگر معیار فائو در نظر بگیریم که ۲ دسی زیمنس بر متر است حدود ۱۰ میلیون هکتار زمین شور در کشور داریم که این مقدار جزء زمین‌های ۱۸.۵ میلیون هکتاری است که در چرخه کشاورزی قرار دارد.
او افزود: عوامل مختلفی در شوری زمین تاثیر دارد که مهمترین آن تغییر اقلیم و کاهش آب است که در اختیار بخش کشاورزی قرار می گیرد.
کاهش ماده آلی یا کربن آلی خاک‌ها
رئیس موسسه خاک و آب گفت: یکی دیگر از معضلات خاک ما کاهش ماده آلی یا کربن آلی خاک‌ها است که به شدت متاثر از شرایط اقلیمی می باشد یعنی طبیعی است در اقلیم‌هایی مانند اروپا که بارندگی آن بیشتر از کشور ما است کربن آلی در خاک آنها از خاک ما بیشتر باشد زیرا رشد و نمو گیاهان بهتر و هم برگشت بقایای گیاهی خاک هم زیاد است.
اسدی رحمانی گفت: داده هم نشان می‌دهد که از دهه ۳۰ و ۴۰ به بعد میزان کربن خاک در کشور به علت آغاز کشاورزی صنعتی رو به کاهش رفته است.
او با اشاره به اینکه کربن آلی در خاک، نقش خون در بدن را دارد، گفت: طرح‌های تحقیقاتی ما نشان می‌دهد که حدود ۷۰ درصد از خاک کشور ما یک درصد کربن آلی دارند و حیات، پایداری و حاصل خیزی خاک به کربن آلی بستگی دارد که کمبود آن یکی دیگر از چالش‌های خاک در کشور است.
کاهش بنیه حاصل خیزی خاک
او گفت: یک چالش مهم دیگر خاک، کاهش بنیه حاصل خیزی آن است که چند علت دارد که مهمترین عامل آن این است که ما کشاورزی را توسعه داده ایم و ارقام پر محصول می‌کاریم، باید محاسبه کرد که گیاه چند درصد از نیتروژن، فسفر، پتاسیم را دریافت می‌کند و آیا این مقدار برداشت از زمین به خاک برمی گردد یا خیر؟
اسدی رحمانی افزود: موسسه تحقیقات آب و خاک متولی برآورد کود مور نیاز کشور است و برآورد سال‌های اخیر نشان می‌دهد که حدود ۵ میلیون تن در کشور کود نیاز داریم که در بهترین سال‌های بیشتر از ۳.۵ میلیون تن کود نتوانسته ایم تامین کنیم بنابراین در کشور به ویژه در سال‌های گذشته نتوانسته است آن مقدار کودی که مورد نیاز کشاورزی است تامین کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما