آیا بذرهای حرارتی(ThermoSeed) آسیا را تصاحب می کند؟!

پایگاه خبری DA1news: بذرهایی با عملیات حرارتی می توانند راه حلی بدون مواد شیمیایی برای کنترل آفات به کشاورزان باشد.

به گزارش گروه علمی اخبار روزانه کشاورزی، این روش بدون مواد شیمیایی برای درمان بذرها کشاورزان بدبین در سوئد و فراتر از آن را به خود جلب کرده است. پس از موفقیت در سوئد و نروژ، خالق ThermoSeed (بذرهای حرارتی)اکنون قصد دارد آسیا را تصاحب کند.

به طور معمول، دانه ها با مواد شیمیایی درمان می شوند تا آنها را سالم نگه دارند و آفات را از بین ببرند، اما این با اصول کشاورزی ارگانیک مطابقت ندارد.

«ThermoSeed» یا بذرهای حراتی ، اختراعی است که توسط محقق سابق کنت آلنس، یک جایگزین پایدار ارائه می دهد. از انفجارهای تند بخار استفاده می کند که آفات را می کشد و دانه ها را حفظ می کند.

این نوآوری قبلاً در کشور اصلی Alness، سوئد و همسایه نروژ، موفقیت آمیز بوده است. اکنون، با پشت سر گذاشتن سن بازنشستگی، این مرد 67 ساله قصد دارد ماموریت خود را جهانی کند.

بذرهای بخارپز چگونه برای محیط زیست مفید هستند؟
کشاورزانی که روش بذر زنی را امتحان کرده اند، از مزایای آن برای محیط زیست و شرایط کاری تمجید کرده اند.

کشاورز گوستاف سیلن به عدم وجود گرد و غبار اشاره می کند، یک مشکل رایج در دانه های تیمار شده شیمیایی که می تواند هنگام استنشاق در طول کاشت مضر باشد.

او می‌گوید: «کیسه‌های حاوی دانه، وقتی آنها را باز می‌کنید، ممکن است کاملاً گرد و غبار باشند و این همه شما را فرا می‌گیرد.

Silén همچنین تاکید می کند که باقیمانده دانه های تیمار شده با بخار را می توان به عنوان خوراک دام استفاده کرد یا دوباره فروخت، بر خلاف دانه های تیمار شده شیمیایی، که باید با هزینه ای دور ریخته شوند.

ThermoSeed زاییده فکر کنت آلنس است که زندگی خود را وقف توسعه روشی بدون مواد شیمیایی برای حفظ سلامت دانه ها کرده است.

ایده ThermoSeed از کجا آمد؟
الهام بخش ThermoSeed از یک کتاب کشاورزی در دهه 1950 بود که آلنس در کتابخانه پدرشوهرش پیدا کرد. این کتاب نحوه استفاده کشاورزان از آب گرم را برای تصفیه بذرها قبل از رایج شدن درمان های شیمیایی توضیح می دهد.

اگرچه برخی از کشاورزان ارگانیک هنوز از این روش استفاده می‌کنند، اما به دلیل هزینه‌های مربوط به خشک کردن دانه‌ها پرهزینه است و عملکرد اغلب کمتر از آنهایی است که با مواد شیمیایی درمان می‌شوند.

آلنس می گوید: “من دیدم که پتانسیل دارد و باید برای طبیعت و آب و هوا خوب باشد.” “و من فکر کردم ارزش آزمایش ایده های وحشیانه ام را دارد – از آنجا شروع شد.”پس از سال‌ها آزمایش، ThermoSeed توانست عملکردی قابل مقایسه با دانه‌های تیمار شده شیمیایی را ارائه دهد، اما بدون نیاز به خشک کردن گسترده.

آلنس می‌گوید: «فکر می‌کنم پنج، شش، هفت سال طول کشید تا پتانسیل آن را برای کشاورزی معمولی، نه تنها ارگانیک، درک کنم. و ما کارهای زیادی برای طبیعت و آب و هوا انجام می دهیم.”

بر خلاف تیمارهای شیمیایی، بخار نیاز به یک رویکرد مناسب برای هر نوع بذر دارد و به دنبال آن آزمایش برای اطمینان از جوانه زنی موفق قبل از شروع عملیات در مقیاس کامل انجام می شود.

شرکت کشاورزی سوئدی Lantmännen که حدود نیمی از بذرهای سوئد را مدیریت می کند، استفاده از فناوری ThermoSeed را در سال 2008 آغاز کرد. از آن زمان، تعاونی تخمین می زند که این روش از استفاده تقریباً 3000 متر مکعب مواد شیمیایی جلوگیری کرده است.

شرکت کشاورزی نروژی Felleskjøpet که بیش از 50 درصد از دانه های غلات گواهی شده در این کشور را اداره می کند، همچنین ThermoSeed را در سال 2011 پس از شش سال آزمایش مستقل معرفی کرد.

“کشاورزان اغلب نسبت به راه حل های غیر شیمیایی شک دارند”
فداکاری آلنس به کشاورزی پایدار سال گذشته مدال طلای آکادمی سلطنتی جنگلداری و کشاورزی سوئد را برای او به ارمغان آورد.

اما همه کشاورزان در مورد اعتبار ارگانیک بذرهای خود نگران نیستند. برخی از آنها بیشتر بر عملکرد متمرکز هستند، بنابراین هر راه حل غیر شیمیایی باید در این زمینه رقابتی باشد.

Bjørn Stabbetorp، مدیر عامل بخش کشاورزی Felleskjøpet، توضیح می دهد: “کشاورزان به طور کلی اغلب نسبت به راه حل های غیر شیمیایی شک دارند.” “مواد شیمیایی راه حل بسیار خوب و موثری برای تعدادی از مشکلات بوده است.

“راه حل های غیرشیمیایی باید قبل از متقاعد شدن کشاورزان واقعاً ثابت کنند که قابل رقابت هستند. ما در هنگام معرفی ThermoSeed تلاش زیادی برای این کار انجام دادیم. و واقعاً بسیار خوب عمل کرده است.”

آلنس برنامه ای برای بازنشستگی ندارد. در عوض، او بر روی چالش‌هایی که باقی مانده‌اند، مانند هزینه بالای تجهیزات ThermoSeed و نیاز به یک نسخه کوچک‌تر از دستگاه برای ارائه خدمات به بازارهای کوچک‌تر، به‌ویژه در آسیا، تمرکز دارد.

پس از فروش مجوز ThermoSeed به Lantmännen BioAgri، Alness اکنون در حال توسعه یک نسخه قابل دسترس تر و کوچکتر از این فناوری است.

 

ترجمه: ناهید حسینی