آموزش روش قلمه گیری هوایی گیاه فیکوس لیراتا

پایگاه خبری DA1news: ریشه دار کردن هوایی یا ریشه زایی هوایی “Air layer” روشی ایده آل برای تکثیر درختان و همچنین گیاهان آپارتمانی که نمی‌توان آنها را خم کرده و به صورت خوابانیدن ریشه دار نمود.

مهندس محسن بنائی در برنامه هر خانه یک گلخانه پایگاه خبری DA1news، در توضیح ریشه دار کردن هوایی گیاهان گفت: یکی از مزیت‌های ریشه زایی هوایی تکثیر گیاه با ضریب رشد بالا به واسطه ساقه و ریشه‌های قوی بدون از دست دادن گیاه مادری. همچنین در این روش با سرعت بالاتری به نهالی با ریشه‌های متراکم نسبت به روش قلمه زنی می‌رسیم، در نتیجه سریع‌تر به محصول کاشته شده می‌رسیم. در روش قلمه گیری برخلاف ریشه دوانی هوایی برای بالا رفتن درصد ریشه‌دهی تعداد زیادی قلمه از درخت مادری جدا می‌شود که گاه به مرگ یا ضعیف شدن درخت منجر می‌شود.

مهندس بنائی افزود: برای ریشه زایی هوایی در ابتدای بهار شاخه جانبی جوانی را انتخاب نمایید. در گیاهان آپارتمانی  این انتخاب می‌تواند یک برگ باشد. برگ یا شاخه مورد نظر را از روی تنه اصلی جدا نموده، کمی پایینتر از محل اتصال شکافی زبانه مانند به عمق 5 میلیمتر و طول یک تا 2.5 سانتیمتر ایجاد می‌نماییم. مقداری هورمون رشد آغشته نموده و با قسمت پشت تیغه چاقو شکاف ایجاد شده را پر کنید. برای حفظ رطوبت از گرافیت بال استفاده می کنیم.

ویدئو کامل این آموزش را که  روش قلمه گیری هوایی گیاه فیکوس لیراتا مشهور به گیاه همیشه سبز انجام شده است را در کانال آپارات DA1news.com ببینید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *