آغاز پایش و مراقبت همگانی بیماری های گندم و غلات در کشور

پایگاه خبری DA1news: طی سال های اخیر بیماری زنگ گندم به لحاظ شرایط جوی هر چند سال یکبار به صورت همه گیر (اپیدمی) در آمده که در صورت عدم مبارزه به موقع این بیماری قارچی باعث خسارت چشمگیری در محصول نهایی کشاورز می‌شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی،  دما، رطوبت و باد از مهمترین عوامل تاثیرگذار در شیوع بیماری زنگ گندم است و همچنین آب و هوای ملایم و خنک ابتدای فصل، رطوبت بالا و بارندگی زیاد و وزش باد موجب گسترش بیشتر زنگ زرد می‌شود. از این رو مراقبت از مزارع محصول استراتژیک گندم و لزوم سمپاشی مزارع خرده مالکی توسط کارشناسان کشاورزی تاکید می شود.

لزوم سمپاشی به موقع مزارع

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی بر لزوم سمپاشی به موقع مزارع برای مقابله با بیماری های گندم تاکید کرد.
یکصد و سیزدهمین جلسه کمیته فنی گندم به ریاست علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی و دبیری سهراب سهرابی مجری طرح گندم و با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، فاطمه زارعان مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی و رئیس و مدیران کل تولیدات گیاهی استان ها در سالن جلسات معاونت زراعت برگزار شد.
علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: لازمه خودکفایی در گندم مراقبت از مزارع توسط کشاورزان است.
وی افزود: برخی از مزارع در مناطق گرم و معتدل مانند خوزستان، ایلام، به ویژه استان های گلستان، مازندران و خراسان شمالی مورد تهاجم بیماری زنگ زرد و انواع بیماری های گندم قرار گرفته اند.
مهاجر با تاکید بر لزوم سمپاشی مزارع خرده مالکی عنوان کرد: امیدواریم به توصیه های کارشناسان توجه کرده و اراضی خرده مالکی توسط کشاورزان بر علیه بیماری های گندم سمپاشی شود تا بتوانیم تولید را به مرحله خودکفایی برسانیم.

سمنان و پایش مزارع 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه پایش مزارع استان سمنان در حال انجام است؛ گفت: سموم مورد نیاز برای مبارزه با سن تهیه شده است.

مشیری اظهار داشت: شبکه‌های مراقبت و پیش‌آگاهی در حال پایش مزارع هستند.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی و تهیه و تدارک سموم توسط فروشندگان سموم انجام شده است؛ گفت: سموم مورد نیاز در سم‌فروشی‌های هشت شهرستان به اندازه کافی موجود است و در صورت نیاز مبارزه به صورت هوایی از طریق شرکت‌های خصوصی و یا شرکت‌های مکانیزاسیون انجام می‌شود.

لانه‌گزینی «زنگ زرد» زیر پوست سبزینگی گندمزارهای گلستان

علی‌اکبر مهقانی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان با بیان اینکه زیر پوست سبزینگی مزارع گندم استان بیماری زنگ زرد لانه کرده است، گفت: پیشروی این بیماری در گندمزارهای استان با سرعت ادامه دارد.

مبارزه بر علیه بیماری‌های قارچی تاکنون در حدود ۲۹۰ هزار هکتار از مزارع گندم و ۴۰ هزار هکتار از اراضی کلزای گلستان انجام شده است.

آغاز ریزش سن غلات به مزارع گندم در ارومیه

مدیر جهاد کشاورزی ارومیه گفت: با توجه به پایش‌های مستمر انجام شده در مزارع شهرستان، سن گندم از ارتفاعات به مزارع ریزش کرده اما هنوز به نرم مبارزه نرسیده است.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی ارومیه، پرویز امجدی از تلاش کلیه همکاران و کارشناسان شبکه مراقبت حفظ نباتات که در ایام تعطیلات نوروزی به صورت کشیک فعالیت داشتند، افزود: در ایام تعطیلات نوروزی ۱۳ نفر از کارشناسان شبکه مراقبت در قالب ۸ تیم در عرصه های تولید حاضر بوده و عوامل خسارتزای گیاهی را در مزارع پایش می کردند.

وی با اشاره به کشت بیش از ۴۶ هزار هکتار گندم در ارومیه اظهار داشت: با توجه به استراتژیک بودن گندم و نیز خسارت کمی و کیفی این آفت، مبارزه با سن در مزارع باید جدی گرفته شود و گندمکارانی که در مرحله مادری مبارزه خوبی با این آفت داشته‌اند در مرحله پوره سن گندم مشکلی ندارند.

زهدی مسئول حفظ نباتات ارومیه نیز با تاکید بر مبارزه با آفت در مرحله مادری افزود: مبارزه با آفت سن بایستی قبل از تخم‌گذاری انجام شود تا از تکثیرآفت جلوگیری شود و مطابق دستورالعمل جدید سازمان حفظ نباتات کشور، نرم مبارزه با سن در این مرحله در مزارع گندم آبی دو عدد و در مزارع دیم نیم عدد در مترمربع است.

خراسان رضوی و ادامه پایش ها

ادامه پایشهای مستمر شبکه مراقبت و بازدید از مزارع غلات جاده حسن اباد و فیانی بخش شاندیز شهرستان طرقبه شاندیز
با حضور مدیر جهاد کشاورزی، معاون فنی، مسئول تولیدات گیاهی و مسئول آب و خاک شهرستان در این بازدید مزارع لحاظ علایم کرم برگخوار و زنگ زرد و سفیدکها برریی که موردی مشاهده نشد و آلودگی شته در مزارع سمپاشی شده بخوبی کنترل شده است.

مدیر جهاد کشاورزی گفت: در سایر مزارع آلوده که هنوز مبارزه علیه شته انجام نشده نیز موردی از سن غلات مشاهده نشد.ارائه توصیه های لازم در خصوص فرمول تغذیه و مبارزه با عوامل خسارتزای غلات نیز به کشاورزان انجام شد.

کرمانشاه؛ تخلیه کامل یا تقریبا کامل اماکن سن

با توجه به تخلیه کامل یا تقریبا کامل اکثر اماکن سن در مناطق گرمسیر و معتدل، بازدید مزارع دامنه و حتی دشت برای تعیین تراکم سن مادر و مبارزه مناسب در صورت رسیدن به نرم مبارزه ضرورت دارد. آخرین بازدید اماکن سردسیر انجام و در صورت تخلیه ۹۰ درصدی ضمن بازدید مزارع، در صورت وجود جمعیت در حد نرم، مبارزه انجام شود.

از فرصتهای مبارزه با علفهای هرز در مناطق معتدل و سردسیر و فرصت مبارزه تکمیلی با علفهای هرز در مناطق گرمسیر استفاده بهینه شود.

مبارزه همزمان با علف هرز و سن گندم در معتدل و سردسیر و مبارزه همزمان زنگ و سن گندم در گرمسیر با توجه به نرم مبارزه با سن و لزوم رعایت تایمینگ درست مبارزه انجام شود.

مبارزه با زنگ زرد و علفهای هرز و سن گندم در مزارع جو نیز به اندازه گندم از لحاظ کنترل جمعبت عوامل خسارتزا در سال جاری و آتی اهمیت دارد.

بازدید مزارع نخود برای بررسی آلودگی به بیماری برق زدگی و سمپاشی با سموم مناسب قبل از بارندگی هفته آینده و تکرار مبارزه در زمان مناسب بعد از بارندگی لازم است.

 

استان مرکزی و سطج مبارزه