زمان نامناسب اعلام تعرفه صادرات محصولات جالیزی

به گزارش DA1news: طبق وعده مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، ۲۰ روز تا زمان اعلام تعرفه صادرات محصولات جالیزی​ باقی مانده در حالی که به اعتقاد کارشناسان، این تعرفه‌ها باید قبل از فصل کشت، به اطلاع کشاورزان برسد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی در حالی قرار است ۲۰ روز دیگر تعرفه صادرات محصولات کشاورزی را طبق وعده خود اعلام کنند که بررسی‌های میدانی حکایت از این دارد که بسیاری از جالیزکاران در جنوب کشور سطح زیادی از زمین‌های خود را به زیر کشت چنین محصولاتی برده‌اند و از اینکه در زمان مناسب تعرفه اعلام نشده است گله مند هستند.

کشاورزان جالیزکار می‌گویند اگر آن‌ها از میزان تعرفه در موقع مناسب اطلاع می‌یافتند آن وقت تصمیم می‌گرفتند که چه میزان از زمین‌های خود را به زیر کشت محصولات جالیزی ببرند و با کاهش سطح زیر کشت این محصولات، کشت جایگزین مانند گندم به کار ببرند.

بررسی آمار کشت محصولات زراعی در مناطق مختلف کشور حکایت از کشت محصولات جالیزی در نیمه دوم هر سال دارد این در حالی است که متصدیان کشاورزی اعلام تعرفه‌های صادراتی را به نیمه فصل زمستان موکول کرده‌اند.

شیراوند معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با میز اقتصادی رسانه ملی گفته است میزان تعرفه نهایتاً در بهمن ماه اعلام می‌شود.

سوال اینجاست آیا زمان اعلام این تعرفه‌ها در زمستان می‌تواند به عنوان یک اهرم بازدارنده برای کاهش کشت محصولات جالیزی عمل کند؟

سروی کارشناس کشاورزی می‌گوید زمانی اعلام تعرفه صادرات محصولات جالیزی می‌تواند جهت دهی مناسب برای تولید این محصولات داشته باشد که در زمان مشخصی از سال تعیین و برای اجرای آن نیز مدت زمان معلومی در نظر گرفته شود تا از زیان تولید کنندگان و سرمایه گذارانی که در این بخش فعال هستند جلوگیری بشود.

قانون نیز در اینجا به این موضوع تاکید کرده، بر اساس تبصره ۸ قانون بودجه دولت مکلف است قبل از اعمال هر گونه تغییرات در تعرفه‌های محصولات کشاورزی ۶ ماه قبل از اجرا آن را به کشاورزان و صادرکنندگان اطلاع دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *