اهمیت سامانه نیاز آبی گیاهان در تدوین الگوی کشت

پایگاه خبری Da1news: دکتر ابراهیمی پاک رئیس بخش آبیاری موسسه تحقیقات خاک و آب کشور بر اهمیت سامانه نیاز آبی گیاهان در تدوین الگوی کشت تأکید کرد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از  روباط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور، دکتر نیازعلی ابراهیمی پاک رئیس بخش آبیاری موسسه تحقیقات خاک و آب کشور درباره اهمیت سامانه نیاز آبی گیاهان در تدوین الگوی کشت بیان کرد: پاسخ به پرسش هایی مانند اینکه گیاهان زراعی و باغی در طول یک فصل زراعی چه اندازه به آب احتیاج دارند. چه موقع باید گیاهان آبیاری شوند تا آسیب نبینند. تحت عنوان نیاز آبی گیاهان بررسی می شود.

وی افزود: موسسه تحقیقات آب و خاک یک سابقه 60 ساله برای تامین نیاز آبی گیاهان دارد و با روش های مختلف در سطح کشور کار کرده است. در همین اواخر به یک جمع بندی رسیدیم تا تمام یافته هایی که در سطح موسسه و دانشگاه انجام شده، ساماندهی شوند. بر همین مبنا، یک سامانه ای برای نیاز آبی گیاهان زراعی و باغی طراحی شد که به صورت چند لایه نوشته شده که یکدیگر را پشتیبانی کرده و خروجی لازم را در اختیار بهره برداران قرار می دهد.

رئیس بخش آبیاری موسسه تحقیقات خاک و آب در ادامه خاطر نشان کرد: لایه اصلی سامانه، اطلاعات و داده های اقلیمی، خاک، گیاه و عملکرد واقعی گیاه در مناطق مختلف بوده که به عنوان متغیرهای ورودی به سامانه وارد می شوند. وی تصریح کرد: یکی از خروجی های مهم سامانه، نیاز آبی گیاهان زراعی و باغی در کل کشوراست که خروجی داده ها را اختیار ما می گذارد.

ابراهیمی پاک تاکید کرد: هرگاه بخواهیم الگوی کشتی در منطقه ای پیاده شود اولین پرسشی که مطرح می شود این است که گیاه مورد نظر به چه نوع آب و هوایی حساس است و چقدر آب احتیاج دارد. بدون در نظر گرفتن مقدار آب مورد نیاز یک گیاه، نمی توان آن را در منطقه ای کاشت که آب مورد نظر آن را نتوانیم تأمین کنیم.

رئیس بخش آبیاری موسسه تحقیقات خاک و آب یادآور شد: سامانه نیاز آبی راهنمای خوبی برای شناخت میزان آب مورد نیاز در کاشت گیاهان در اگرو اقلیم های مختلف کشوراست.

وی متذکر شد: سامانه نیاز آبی گیاهان سال 1401 رونمایی و توسط وزیر جهاد کشاورزی به عنوان سامانه مرجع تامین نیاز آبی گیاهان به کلیه نهادهای اجرایی ذیربط ابلاغ شد. در سال جاری، برنامه ریزی شده تا با همکاری معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، در بحث الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی فعالیت های گسترده ای انجام دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *