مرتضی گل محمدی: تدوین دستورالعمل برای مقابله با کم‌آبی الزامی است

پایگاه خبری DA1news: مرتضی گل محمدی در خصوص اقدامات در حوزه کشت با توجه به بحران کم آبی بیان کرد: با وجود اینکه امنیت غذایی به تولید محصولات کشاورزی وابسته است، اما تولید مبتنی بر مدیریت و کنترل مصرف آب در کشور الزامی است. چالش آب در تمام حوزه‌های کشاورزی نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از ایانا، وی با اشاره به تدوین دستورالعمل برای مقابله با کم‌آبی ادامه داد: همچنین برنامه‌ریزی شده است که در سال جاری نیز چندین رویداد با هدف تولید محصولات باغبانی در شرایط کم آبی و تغییر اقلیم در استان‌ها برگزار شود.

معاون پژوهشی موسسه تحقیقات علوم باغبانی بیان کرد: در خصوص تولید محصولات باغی در شرایط کنترل شده نیز اقدامات بسیاری در حال انجام است. اگر شرایط کنونی ادامه پیدا کند، بسیاری از باغات استان‌ها به دلیل نزولات آبی بسیار کم و کاهش شدید آب‌های زیرزمینی باید در شرایط کنترل شده فعالیت کنند.

گل محمدی گفت: در راستای مدیریت کم آبی ساختارهای گلخانه‌ای بسیاری ایجاد شد و هدف ما این است که محصولاتی که قابلیت تولید در شرایط گلخانه دارند، در این فضا کشت شوند و افزایش پیدا کنند.

وی اضافه کرد: در این طرح به افزایش میزان عملکرد در واحد سطح، مدیریت آفات و بیماری‌ها و مدیریت نهاده‌ها توجه شده و مورد بررسی قرار گرفته است. توسعه محصولات باغی با توجه به تنش‌های آبی نیاز به بازنگری جدی در برنامه‌های کلان دارد.

معاون پژوهشی موسسه تحقیقات علوم باغبانی افزود: در حال حاضر پایه‌ها و ارقامی که به آب کمتری نیازمند است، در باغات کشت می‌شود همچنین ارقامی که متحمل به خشکی هستند، در حوزه سر شاخه‌کاری استفاده می‌شوند. مجموع این اقدامات برای مدیریت کم آبی است.

گل محمدی تاکید کرد: کشور با بحران شدید آب مواجه است و نیاز است در توسعه باغات و گلخانه‌ها مسئله مهم آب طبق الگو کشت اجرا شود. با وجود اینکه امنیت غذایی به تولید محصولات کشاورزی وابسته است اما باید این نکته در نظر گرفته شود که در مصرف آب صرفه‌جویی شود و تولید، مبتنی بر مدیریت و کنترل مصرف آب باشد.

توسعه تولید به معنای افزایش کیفیت در واحد سطح است

این مقام مسئول با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای محصولات باغی در کشور، گفت: یکی از اقدامات توسعه‌ای در موسسه، تحلیل وضعیت موجود است به این معنا که میزان مصرف آب کشور در باغات و چشم‌انداز این حوزه چیست.

معاون پژوهشی موسسه تحقیقات علوم باغبانی با بیان اینکه شدت توسعه محصولات باغی در سال‌های اخیر بسیار زیاد بوده است، بیان کرد: این مهم در حالی است که برای کشاورز و حوزه صادرات ارزش افزوده‌ای ندارد بنابراین نیاز است از رشد تولید بیش از اندازه محصولات جلوگیری شود.

وی با اشاره به اهمیت توسعه تولید متناسب با مصرف بهینه آب گفت: مفهوم رشد تولید، ایجاد برخی محصولات و الزاما افزایش عملکرد و یا میزان تناژ نیست بلکه افزایش کیفیت در واحد سطح است. متاسفانه مسیر تولید در باغات بر اساس شرایط تغییر نکرده است و در بسیاری از محصولات رشد تولید وجود داشته در حالی که بازار هدف مشخصی وجود ندارد و نیازی به افزایش تولید نیز در آن محصول وجود نداشته است.

گل محمدی عنوان کرد: در برخی میوه‌ها مثل مرکبات تناسبی بین تولید و صادرات وجود ندارد. بنابراین تولید باید هدفمند و دارای ارزش افزوده باشد به این معنا که در واحد سطح عملکرد از لحاظ کیفی و کمی افزایش یابد.

وی اضافه کرد: در برخی محصولات ضایعات بسیاری وجود دارد، در حالی که کاهش ضایعات موجب افزایش کیفیت می‌شود.

معاون پژوهشی موسسه تحقیقات علوم باغبانی تاکید کرد: با توجه به موضوعات ذکر شده از پروژه‌های تحقیقاتی غربالگری شده است که تولید باکیفیت با توجه ویژه به تغییرات اقلیمی و آب انجام دهیم؛ زیرا نباید به هر قیمتی تولید افزایش پیدا کند.

گل محمدی با بیان اینکه مسئله آب و خاک که دو چالش بزرگ دنیا است، افزود: علاوه بر بحران کم‌آبی در حوزه خاک نیز مسئله شور شدن خاک‌ها بسیار اهمیت دارد. ساختن یک گرم خاک هزاران سال زمان می‌برد. بنابراین نیاز به بازنگری تولید با نگاه به حفظ آب و خاک داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *