نعیمی عنوان کرد: هدف گذاری برای غنی سازی و تنوع در سبد آفتکش‌های کشور 

پایگاه خبری DA1news: رئیس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور گفت: حداقل استفاده و مصرف آفتكش‌ها و تحقیق درباره كاربرد روش‌های غیرشیمیایی از جمله رویکردهای موسسه است.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، شهرام نعیمی با حضور در برنامه از مزرعه تا سفره با موضوع «ایمنی و سلامت محصولات کشاورزی-محصول برنج» افزود: استفاده از شیوه‌های موثر اقتصادی و کم خطر برای به حداقل رساندن عوامل خسارتزای گیاهی، امنیت غذایی، سلامت مصرف و پایداری تولید هدف و وظیفه موسسه بوده که از مرحله داشت تا مصرف تولیدات گیاهی را پوشش می‌دهد.

نعیمی با اشاره به «غذای بیشتر و غذای بهتر» به عنوان شعار موسسه، بیان کرد: موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور با انجام تحقیقات دانش بنیان و پیامدمحور در راستای حل مشکلات کشاورزان و پاسخگویی به نیازهای اولویت‌دار بخش اجرا فعالیت می‌کند. این موسسه با برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی، سخنرانی، سمینار، انتشار کناب، دستورالعمل و نشریه‌های فنی و ترویجی نتایج تحقیقات خود را به دست کشاورزان و بهره برداران می رساند.

رییس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، این موسسه را مرجع ارزیابی کارایی آفتکش‌ها، سنجش باقیمانده آفتکش‌ها و مایکوتوکسین‌ها در محصولات کشاورزی معرفی کرد.

وی گفت: یکی از رویکردهای مهم موسسه، تحقیق درباره کاربرد روش‌های غیرشیمیایی برای به حداقل رساندن مصرف آفتکش‌های شیمیایی در کنترل عوامل خسارتزا در محصولات مختلف کشاورزی است.

شهرام نعیمی هدف از اجرای برنامه مدیریت تلفیقی در تولید محصول برنج سالم(ICM) و سایر محصولات را عرضه بسته ای به کشاورزان برای به حداقل رساندن مصرف آفتکش‌های شیمیایی بدون افت عملکرد محصول برشمرد و گفت: ما تلاش می‌کنیم به سمت تنوع، غنی سازی و افزایش تعداد آفتکش‌های غیرشیمیایی و زیستی در سبد آفتکش‌های کشور برویم و در عین حال پدیده مقاومت به آفتکش‌ها را نیز پایش می‌کنیم.