روند معاملات بورس در آخرین ماه از سال ۱۴۰۱ صعودی است یا نزولی؟

پایگاه خبری Da1news: یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها از روند بازار در آخرین ماه از سال جاری نوسانی اما حرکت شاخص بورس به سمت روند صعودی است، گفت: اکنون بازار سهام در موقعیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری قرار دارد و توجه به مسایل تاثیرگذار بر روند بورس می‌تواند کمکی در بهبود و رونق این بازار باشد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی«مجید محمد علیزاده آرانی» امروز (چهارشنبه) به افت و خیزهای اخیر معاملات بورس و نیز عوامل تاثیرگذار بر آن اشاره کرد و افزود: عدم اعتماد، اطمینان و نیز تردید سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه باعث رفتارهای همراه با طمانینه در بورس شد و تا حدود زیادی از تهور و ریسک پذیری آنان کاسته و روند صعودی بورس را با اختلال مواجه کرده است.

علیزاده آرانی خاطرنشان کرد: بها دادن بیش از اندازه سرمایه‌گذاران و سفته‌بازان به شایعات و خبرهای کذب، اظهارنظرهای مداخله جویانه‌ و غیرکارشناسانه‌، لوایح و طرح‌های غیر رسمی نمایندگان مجلس زمینه‌ساز گسترش سایه‌ی ابهام در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که ترس، نگرانی و واهمه‌ سرایت قیمت‌گذاری دستوری در سایر صنایع و محصولات شرکت‌های بورسی باعث ایجاد دشواری در تصمیم‌گیری سرمایه گذاران خواهد شد.

وی به دیگر عوامل تاثیرگذار در خروج نقدینگی از بازار سهام اشاره کرد و گفت: جذابیت ملموس و عینی بازده بازارهای موازی نیز باعث خروج نقدینگی از بورس و سوگیری به بازارهای موازی شده است.

علیزاده آرانی ادامه داد: قرار گرفتن همه این عوامل در کنار یکدیگر باعث شده تا رشد شاخص بورس کند شود.

این کارشناس بازار سرمایه به راه‌های بهبود روند معاملات بورس و خروج از وضعیت فعلی اشاره کرد و گفت: شفافیت اطلاعاتی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند زمینه‌ساز تغییر مسیر معاملات بورس شود. قابلیت اعتماد، اتکا و مقایسه به عنوان ویژگی‌های کیفی شفافیت اطلاعاتی محسوب می‌شود.

وی معتقد است، سرمایه‌گذار تشنه‌ شفافیت اطلاعات است و تا زمانی که سیراب نشود، در تصمیم‌گیری مردد خواهد بود.

علیزاده آرانی ادامه داد: استقلال سازمان بورس و عدم دخالت دستگاه‌های موازی، از انتظارات دیگر سرمایه‌گذاران است تا قاطعیت دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌های بازار سرمایه به رخ سایرین کشیده شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اطمینان‌بخشی و اعتمادسازی بازار سرمایه از اهمیت خاصی برای سرمایه‌گذاران برخوردار است، گفت: ثبات اقتصادی و سیاسی هرنوع ریسکی را از بازار سرمایه دور خواهد کرد.

وی اظهار داشت: اکنون بازار در موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری قرار دارد و توجه به این مسایل می‌تواند به طور حتم کمکی در بهبود و رونق بازار سرمایه باشد.

علیزاده آرانی روند معاملات بورس را مورد پیش‌بینی قرار داد و افزود: در صورت دور شدن عوامل خارجی تاثیرگذار، ریسک‌های سیستماتیک، سایه تحریم و سیاست‌های ارزی کشور از حول بورس و عدم تاثیرگذاری تصمیمات و تصویبات بودجه سال آینده بر سود سال مالی آینده شرکت‌ها، می‌توان شاهد روند صعودی شاخص بورس تا پایان سال جاری باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با این وجود، پیش‌بینی‌ها از روند بازار در آخرین ماه از سال جاری نوسانی اما حرکت شاخص بورس به سمت روند صعودی است.

وی بازار سرمایه را متشکل از نوسان‌گیران و سرمایه‌گذاران میان‌مدتی و بلند مدت دانست و گفت: نوسان‌گیران باتوجه به دانش و معلومات بورسی، تحلیل‌های مربوطه و درجه‌ ریسک پذیری در بازارهای صعودی و نزولی قادر به کسب منفعت و بازدهی از این بازار خواهند بود.

علیزاده آرانی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران میان‌مدتی و بلند مدتی که با تکیه بر تحلیل‌های بنیادی و پیشینه‌ سودآوری شرکت‌های بورسی اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کردند، قادر به کسب بازدهی‌های معقول نسبت به سایر بازارهای موازی بوده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه به سهامداران توصیه کرد و گفت: بهتر است سرمایه‌گذاران باتوجه به سواد و دانش بورسی و استراتژی‌های خود، تصمیمات لازم نسبت به سرمایه گذاری در بورس را اتخاذ کنند و بر استراتژی‌های خود پایبند باشند.

وی اظهار داشت: آینده‌ بازار سرمایه برای کسانی خواهد بود که روز به روز بر معلومات و دانش بورسی خود بیافزایند و سرمایه خود را به بهترین شکل مدیریت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *