به خاک غذا بدهید نه به گیاه

پایگاه خبری DA1news:

تکنیک ها، شیوه ها و مفاهیم متعددی برای حفاظت و احیای خاک در سطح جهانی در حال آزمایش و آزمایش هستند. با استفاده از پروژه “حفاظت و احیای خاک برای امنیت غذایی” به عنوان مثال، نویسندگان ما نشان می‌دهند که چه چیزی در فعال کردن چنین رویکردهایی برای آشکار کردن تأثیرات در مقیاس مهم است.

ابزارهای تولید زراعی اکولوژیکی با اولویت استفاده از منابع موجود محلی برای پر کردن مواد مغذی، بهبود ساختار خاک و افزایش تنوع زیستی زیرزمینی برای بهره‌وری پایدار کشاورزی بسیار مهم هستند. خاک های سالم بازده مصرف کود بالاتری را ممکن می سازد و از این رو هزینه های کشاورزان و اقتصاد را کاهش می دهد. پروژه “حفاظت و احیای خاک برای امنیت غذایی”که توسط Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) اجرا می شود، رویکردهای مختلفی را برای مدیریت پایدار خاک در بنین، بورکینافاسو، اتیوپی، کنیا، ماداگاسکار، تونس و هند تقویت می کند. هدف بهبود وضعیت غذایی خرده مالکان و باز کردن منابع جدید درآمد است.

بخاطر خاک

برنامه «بخاطر خاک» بخشی از ابتکار عمل ویژه آلمان “یک جهان – بدون گرسنگی” است. این توسط اتحادیه اروپا و بنیاد بیل و ملیندا گیتس تامین می شود. علاوه بر کسب و کارهای کوچک کشاورزی و بازیگران نهادهای دولتی مرتبط از جوامع دانشگاهی و تحقیقاتی، بخش خصوصی و جامعه مدنی نیز درگیر هستند. از آغاز این برنامه در سال 2014، تخریب خاک در 500000 هکتار زمین معکوس شده است که منجر به افزایش متوسط عملکرد 40 درصدی شده است.

ورمیکالور به عنوان جایگزین یا مکمل کود معدنی

در غرب کنیا، ذرت محصول اصلی است. معمولاً توسط کشاورزان خرده پا با استفاده از توالی فسفات دی آمونیوم و نیترات آمونیوم کلسیم کشت می شود. هر دو کود برای کشت نیشکر و چای که رایج ترین محصولات نقدی در منطقه هستند نیز استفاده می شود. اما کاربرد مداوم آنها در ترکیب با شستشوی مواد آلی خاک منجر به اسیدی شدن خاک شده است. در چنین مواردی، کودهای معدنی بیشتر کارایی خود را از دست داده اند و کشاورزان تمایل به تولید با ضرر دارند – حتی بیشتر از این که قیمت کود در غرب کنیا در طول سال گذشته دو برابر شده است و به جایی رسیده است که فروشندگان کشاورزی حتی از خرید خودداری می کنند. محصولی که اکثر مشتریان آنها توانایی خرید آن را ندارند.

در چنین سناریویی، تولید کمپوست با استفاده از کرم‌های خاکی جایگزین مناسبی است. کرم های خاکی به طور قابل توجهی چارچوب زمانی مورد نیاز برای تولید کمپوست با کیفیت و تولید یک محصول جانبی مایع را کاهش می دهند که می تواند به عنوان کود زیستی استفاده شود. در سیستم‌های رشد ذرت در غرب کنیا، استفاده از کمپوست در کاشت و کود زیستی مایع در مرحله رشد در جایگزینی توالی کودهای معدنی معمولی بسیار مؤثر بود. زیست توده مورد نیاز برای تولید کمپوست معمولاً از گیاهان پوششی کود سبز، درختان و درختچه‌های زراعت جنگلی و همچنین خرید از مزارع مجاور تولید می‌شود. به این ترتیب، خرده مالکان در غرب کنیا می توانند خود را در برابر قیمت های نوسانات ورودی و شوک های مشابه سیستم های معیشتی خود محافظت کنند.

تقاضا باعث ایجاد عرضه می شود – آهک به عنوان یک تغییر دهنده بازی

در مجموع 3.5 میلیون هکتار از خاک اتیوپی اسیدی شده است. آهک می تواند این نوع تخریب خاک را کاهش دهد و کارایی مصرف کود را افزایش دهد، اما در اتیوپی تا حد زیادی ناشناخته بوده است. آزمایش‌ها و توسعه ظرفیت توسط کشاورزان آگاهی و تقاضا را در میان کشاورزان و توسعه زنجیره‌های تامین مختلف با درجات مختلف مشارکت بخش دولتی و خصوصی ایجاد کرده است. در حال حاضر، مناطق مداخله خاص در حال آزمایش فروش آهک از طریق فروشندگان خصوصی کشاورزی هستند و عوامل دولتی محلی این روند را تسهیل می کنند.

علاوه بر این، دولت اتیوپی آهک تهیه شده عمدتاً از کارخانه های سیمان را با قیمت یارانه ای توزیع می کند. سیستم‌های عرضه کاملاً دولتی به آرامی در حال عقب‌نشینی هستند زیرا سنگ شکن‌ها اغلب ناکارآمد هستند و فراتر از قیمت بازار تولید می‌شوند. دولت همچنین حکم داده است که هیچ کس نباید آهک را به صورت رایگان توزیع کند تا کشاورزان را از وابستگی دور کند و توسعه زنجیره تامین پایدار را تشویق کند. برای دستیابی به تأثیر در مقیاس، این امر با معرفی پخش‌کننده‌های آهک، آزمایش pH خاک، توصیه‌های سیاستی در مورد کاهش مالیات و مشارکت مؤسسات مالی خرد پشتیبانی می‌شود.

کمپوست شهری – از زباله های قابل بازیافت تا یک تقویت کننده سودآور خاک

در هند سالانه بیش از 54 میلیون تن زباله جامد شهری تولید می شود که 50 درصد آن ارگانیک است. بدون تصفیه، پسماندهای آلی حاوی مواد مغذی ارزشمند و کربن منشاء مزارع کشاورزی، در محیط‌های شهری تجمع می‌کنند که در آن گازهای گلخانه‌ای مضر از محل‌های دفن زباله تولید می‌کنند. امکان بازیافت زباله‌های آلی شهری به کمپوست و سایر محصولات تقویت‌کننده خاک برای بازگرداندن مواد مغذی و کربن به خاک‌های کشاورزی روستایی برای مقابله با تخریب وجود دارد. این منجر به ایجاد یک مدل تجاری قابل دوام برای بخش دولتی و خصوصی در ایالت ماهاراشترا در غرب هند شده است که به سود سه گانه کمک می کند، اهداف بی طرفی تخریب زمین ملی و اهداف آب و هوایی.

«چرخه مواد مغذی و کربن شهری شهری» URNCC) ) که از سال 2019 تا 2021 آزمایشی در شهرهای منتخب نزدیک به مکان‌های برنامه اجرا شد، یک طرح اقتصاد دایره‌ای چندبخشی و چند ذی‌نفع است که یک رویکرد پایان به انتها را برای پرداختن به زنجیره تأمین، سازمانی اجرا می‌کند. و شکاف های سیاستی با حمایت از تحقیق، توسعه ظرفیت، برندسازی محصول و ایجاد پیوندهای بازار با استفاده از راه حل های دیجیتال. دولت ایالتی یارانه هایی را به عنوان مشوق هایی برای تولید و فروش کمپوست تایید شده ارائه می کند، در حالی که تولیدکنندگان کمپوست سازماندهی شده در سازمان های تولیدکننده کشاورز FPOs)) با روستاها و کشاورزان منتخب برای ایجاد توطئه های نمایشی برای نمایش کاربرد کمپوست شهری در محصولات مختلف همکاری می کنند. عنصر کلیدی یک پلتفرم بازاریابی دیجیتالی توسعه یافته به نام “Harit Ticker” است. “Harit” در زبان سانسکریت به معنای “سبز” است. در حال حاضر، 30 FPO با پتانسیل حدود 10300 کشاورز و 396 تولیدکننده کمپوست شهری (100 درصد در ایالت ماهاراشترا) در پلتفرم بازاریابی دیجیتال ثبت شده اند. تنها در ماهاراشترا، پتانسیل تولید 350000 متریک تن کمپوست شهری در سال وجود دارد که نشان دهنده پتانسیل تجاری حدود 20 تا 25 میلیون یورو برای تولیدکنندگان کمپوست است.

اصول کلیدی برای خدمات مشاوره ای موثر

شواهد زراعی زیادی پیرامون مفاهیم و شیوه های مدیریت خاک ایجاد شده است. با این حال، ممکن است این موارد هنوز در یک زمینه خاص بدیع به نظر برسند، و باعث می‌شود که کاربران زمین در ابتدا در پذیرش آنها تردید داشته باشند. به‌ویژه در کشاورزی خرده‌مالک، با واقعیت‌های بسیار متفاوت آن، «راه‌حل‌های یک‌اندازه برای همه» وجود ندارد. با این وجود، تجربه ProSoil نشان می‌دهد که هنگام ارائه توصیه‌های کشاورزی به کشاورزان خرده‌مالک، استفاده از اصول کلیدی زیر منطقی است:

با بردهای سریع شروع کنید. بازده فوری در اولین دوره رشد، اتخاذ شیوه های جدید را تشویق می کند و زمینه را برای سرمایه گذاری های بلندمدت آماده می کند. حفاظت از خاک مطمئناً سرمایه‌گذاری در آینده است، و فناوری‌های ارتقا یافته برای ایجاد اثرات قابل مشاهده اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. سپس مشاوران کشاورزی می توانند اعتماد را در بین کشاورزان ایجاد کنند و کشاورزان می توانند نیازهای فوری در مورد امنیت غذایی و درآمد را قبل از سرمایه گذاری در راه حل های بلندمدت برآورده کنند.

دیدن یعنی باور کردن نمایش های واقع بینانه

دیدن یعنی باور کردن نمایش های واقع بینانه برای متقاعد کردن کشاورزان و تشویق انتقال دانش در میان آنها کلیدی است. کشاورزان خرده پا به شدت ریسک گریز هستند و از این رو اغلب تمایلی به پذیرش فناوری های جدید ندارند. بنابراین بسیار مهم است که تظاهرات در مجاورت کشاورزان مربوطه به جای ایستگاه های تحقیقاتی حومه شهری برگزار شود. چندین روش جدید به طور همزمان معرفی می شوند تا اثری ترکیبی داشته باشند. از طریق نمایش‌های مقایسه‌ای همراه با مطالعات، افزایش عملکرد، بهبود کیفیت محصولات تولید شده و سود خالص بالاتر در مقایسه با عملکرد کشاورزان زمانی که مجموعه‌ای کاملاً جدید از اقدامات بهبودیافته در طول فصل اول اعمال می‌شود، آشکارتر می‌شود.

به خاک غذا بدهید نه به گیاه

درک کل نگر از اکوسیستم خاک، کشاورزان را قادر می سازد تا جنبه های سلامت خاک را فراتر از تکمیل مواد مغذی کشف کنند. اهمیت مواد آلی خاک و موجودات زنده خاک اغلب دست کم گرفته می شود. در برخی موارد، با پیوند دادن آن به تغذیه انسان در روایات، می توان به درک موضوع خاک در کلیت آن دست یافت. معده اسیدی نیاز به درمان دارد، و همچنین خاک اسیدی، به عنوان مثال استفاده از آهک، نیاز به درمان دارد. علاوه بر این، به اصطلاح کارت‌های سلامت خاک در ارتباط با دسترسی به امکانات محلی آزمایش خاک، درک بهتر پارامترهای حیاتی خاک و وضعیت درشت مغذی‌ها را ممکن می‌سازد. همراه با این اطلاعات، کشاورزان توصیه هایی را در مورد شیوه های مناسب مانند بازیافت مواد آلی در مزرعه، کودهای آلی و کودهای زیستی در ارتباط با کاهش کودهای شیمیایی دریافت می کنند.

دانش محلی را به حساب بیاورید. مشاوره کشاورزی با در نظر گرفتن شرایط و تخصص محلی موثرترین است. کشاورزان نه تنها دریافت کنندگان آموزش ها هستند، بلکه مبتکر و مرجع آزمایش مفروضات پروژه هستند. آنها تصمیمات خود را می گیرند و فناوری ها را بر اساس آنچه در شرایط طبیعی و اجتماعی-اقتصادی یک مکان مناسب است، اتخاذ، تطبیق و رد می کنند. سیستم‌های نظارت بر پروژه و مدیریت دانش باید چنین درس‌های آموخته‌شده را به‌دست آورند. در درازمدت، بهبود لازم تعامل علم- ترویج- کشاورز نیازمند زمان و سرمایه‌گذاری‌های مالی – به‌ویژه در زمینه احیای خاک است.

سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی با تقاضای برابر

خاک های سالم از خدمات اکوسیستمی مانند ترسیب کربن و حفظ آب پشتیبانی می کنند که به طور کلی به نفع جامعه است. از این رو، در برنامه‌های آمایش سرزمین بر تقویت ظرفیت‌ها و منابع بخش عمومی تأکید زیادی می‌شود. تعهد آن در جایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که مزایای مدیریت پایدار خاک و زمین برای جامعه بیشتر از مزایای فوری برای کشاورزان فردی باشد (مانند کنترل فرسایش). از سوی دیگر، اصلاحات خاک که بهبود سلامت خاک را سریع دنبال می کند، اغلب مستلزم یک پرونده تجاری است و بنابراین واجد شرایط مشارکت بخش خصوصی است.

همانطور که مثال ها نشان می دهد، هر دو بخش به جایگزینی واردات، ایجاد اشتغال داخلی و امنیت غذایی کمک می کنند. در مقابل این پس زمینه، افزایش آگاهی و مالکیت برای سلامت خاک در بین سرمایه گذاران بخش خصوصی و تصمیم گیرندگان سیاسی به همان اندازه مهم است. تلاش‌های مصمم برای احیا و حفظ خاک‌ها در سرتاسر جهان برای تصدیق نقش کلیدی آن‌ها در تولید مواد غذایی، سازگاری کشاورزی با تغییرات آب و هوایی و ترسیب کربن ضروری است.

ترجمه: پایگاه خبری DA1news – اخبار روزانه اقتصادی

منبع: سایت https://www.rural21.com

per cent.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *