گزارش تصویری/ آماده سازی باغات پسته روستای مومن آباد دامغان

پایگاه خبری DA1news: کشاورزی کاری پر زحمت است که باید صبور باشی و با پشتکار بسیار …

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، همه ساله در ماه اسفند پسته کاران دامغان به سراغ باغات و آماده سازی درختان پسته خود می روند، میهمان روستای مومن آباد در 30کیلومتری دامغان به شاهرود بودیم.

میزبان خوشرو و مهمانواز ما، خانواده آقای شمس بودند که با آغوشی باز پذیرای ما شدند (ناگفته نماند که دلی از عزا در خوردن پسته خام و شور و مزه دار درآوردیم) .

حاج آقا شمس که بزرگ این خاندان پر جمعیت بود در توضیح کاشت، داشت و برداشت پسته گفت: درخت پسته تا به بار بنشیند بین 5 الی 9 سال _بسته به زمین و رسیدگی_ زمان میبرد و باید دراین سالها منتظر بود و به نهال رسیدگی کرد تا اولین شکوفه های بارگرفته پسته نمایان شود.

حاج آقا شمس که به نوعی از دوربین ما گریزان بود گفت: درخت پسته سالیان سال بار می دهد اما هر ساله ثابت نیست و یک سال خوب و یک سال معمولی دارد اما همه ساله باید بیشتر و بهتر رسیدگی شود.

وی گفت: در اواخر زمستان به سراغ آماده سازی و کوددهی زمین می آییم و به قول محلی ها _ زمین را چال می کنیم _ و کود می دهیم.

حاج آقا شمس در خصوص هزینه های آماده سازی باغات پسته گفت: قیمت حق آبه گران شده است و باید در مصرف بهینه آب کوشا باشیم

وی گفت: در کنار آن قیمت کارگر، کود حیوانی و همچنین کودهای شیمیایی و سموم را باید اضافه کرد اما، باز خدا را شاکریم و سعی داریم در تولید و بهره برداری بهینه پسته به طور علمی ورود پیدا کنیم.

گزارش تصویری خبرنگار ما از آماده سازی باغات پسته روستای مومن آباد دامغان را می بینید: