وزیر کشور: با بحران منابع آب و خاک و جمعیت مواجهیم

پایگاه خبری Da1news: وزیر کشور گفت: آبخیزداری باید با استفاده از گروه‌های جهادی و جوامع محلی انجام شود و تمام دهیاری‌ها، بخشداری‌ها، استانداری‌ها و شهرداری‌ها در این امر مهم مشارکت کنند تا سفره‌های زیرزمینی و ذخایر آب ژرف احیا شود و از فرونشست دشت‌ها و ایجاد فروچاله پیشگیری شود.

به گزارش اخبار کشاورزی Da1news به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، احمد وحیدی وزیر کشور در دومین روز از کارگاه آموزشی و نشست هم‌افزایی برای حکمرانی متعالی سرزمین اظهار کرد: مساله منابع طبیعی (آب و خاک) و جمعیت موضوعات کلیدی کشور هستند که در هر دو مساله با بحران مواجهیم.

وی افزود: افزایش یک میلیون هکتاری بیابان‌زایی، فرسایش ۳۰ میلیون تنی و فرونشست‌ها به دلیل کاهش سفره‌های آبی، مشکلات ریزگردها و تخریب جنگل نشان دهنده عدم توجه به مساله خاک و آب در کشور است.

وحیدی با بیان اینکه حفظ و نگهداری از آب و خاک به اندازه حفظ تمامیت ارضی کشور دارای اهمیت است، گفت: خاک و آب این سرزمین اولویت کشور بوده و به یک هم‌افزایی برای حفظ و نگهداری از آن نیاز داریم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین و فوری‌ترین اقدامات در زمینه حفظ خاک و آب، بسیج همگانی برای مقابله با تهدیدات زیست‌محیطی است تا خاک و آب کشور ماندگاری و پویایی خود را حفظ کند.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه باید کشور را با یک حکمرانی متعالی حفظ کنیم، گفت: باید این مساله را جدی بگیریم و در مواجهه با تهدیدات، احساس خطر کنیم؛ فرونشست‌ها و فروچاله‌ها واقعیت دارد و باید با استفاده از آبخیزداری از فرسایش خاک و هدررفت آب جلوگیری کنیم و آب‌های زیر زمینی را احیا کنیم.

وی افزود: آبخیزداری باید با استفاده از گروه‌های جهادی و جوامع محلی انجام شود و تمام دهیاری‌ها، بخشداری‌ها، استانداری‌ها و شهرداری‌ها در این امر مهم مشارکت کنند.

وحیدی در پایان ابراز امیدواری کرد: با مردمی‌سازی حفاظت از خاک و اقدام مستمر بتوانیم آب و خاک این سرزمین را حفظ کرده و در جهت توسعه آن گام برداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *