مهدی جعفری اعلام کرد: کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی استان خراسان جنوبی

پایگاه خبری DA1news: مهدی جعفری گفت: الگوی کشت استان متناسب با شرایط اقلیمی موجود ابلاغ شده و اقدامات اجرایی متناسب با این الگو انجام می شود

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی DA1news به نقل از  روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: در سال ٩٢ مصرف آب کشاورزی در خراسان جنوبی یک میلیارد و ٢۶٣ میلیون مترمکعب بود اما اکنون به ٧٨٧ میلیون مترمکعب کاهش یافته که استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت خراسان جنوبی این موفقیت را رقم زده است.

بدیهی است در استانی مانند خراسان جنوبی، اجرای طرح الگوی کشت متناسب با شرایط اقلیمی می‌تواند در مهار اثرات نامطلوب بخش کشاورزی به خوبی ایفای نقش کند که می‌طلبد بیش از این مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به خشکسالی‌های چندین ساله در خراسان جنوبی بیان کرد: الگوی کشت استان متناسب با شرایط اقلیمی موجود ابلاغ شده و اقدامات اجرایی متناسب با این الگو انجام

می‌شود.

وی با اشاره به صنعت گلخانه‌ای در استان اظهار کرد: تلاش داریم با توسعه صنعت گلخانه‌ای راندمان مصرف آب و تولید را بالا ببریم تا بتوانیم حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم.

جعفری با بیان اینکه سال گذشته ۵۴ هکتار به زیرساخت‌های گلخانه‌ای استان اضافه شد، گفت: در دولت قبل فقط ٨۴ هکتار گلخانه در استان داشتیم اما اکنون ۵٠ درصد به این سطح اضافه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین در دولت قبل دو هکتار از سطح زیرکشت خراسان جنوبی به کشت دانه‌های روغنی اختصاص داشت اما اکنون به ۶٢ هکتار رسیده که سه هزار درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته سه هزار و ۵٢٠ هکتار به سطح زیرکشت درختان استان اضافه شد، افزود: توسعه محصولات خاردار مانند زرشک، عناب، زعفران، پسته و گل محمدی جزو الگوی کشتی استان بوده که کشت گیاهان دارویی و روغنی هم به محصولات کشاورزی استان اضافه شده است.

جعفری بیان کرد: رشد تولید فقط با بهره‌وری به‌دست می‌آید، یعنی علم و تجربه را با هم ترکیب کنیم و در کنار آن از منابع موجود نیز بهترین استفاده را ببریم.

وی با بیان اینکه استفاده مطلوب از زمین و منابع آبی، افزایش عملکرد در واحد سطح را به ارمغان می‌آورد، گفت: آن‌چه آمارها نشان می‌دهد در سال ٩٢ مصرف آب کشاورزی در خراسان جنوبی یک میلیارد و ٢۶٣ میلیون مترمکعب بود اما اکنون به ٧٨٧ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: توجه ویژه به اجرای سامانه‌های نوین آبیاری سبب شده تاکنون ٢۵ درصد اراضی کشاورزی خراسان جنوبی یعنی بالغ بر ۴٠ هزار هکتار مجهز به این سامانه‌ها باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *