امسال تولیدات باغبانی کشور به ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسید

پایگاه خبری DA1news: معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از رشد تولید محصولات باغبانی در سال جاری در کشور خبر داد و گفت: تولیدات باغبانی کشور امسال به ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمدمهدی برومندی معاون وزیر در امور باغبانی امروز در مراسم افتتاحیه اولین نمایشگاه بین‌المللی میوه و سبزیجات ایران در جمع خبرنگاران گفت: این نمایشگاه آغاز خوبی است تا دستاوردهای کشاورزان و تولیدکنندگان استان‌های مختلف را در یک مکان به نمایش بگذاریم.

وی با بیان این که ایران در حوزه امنیت غذایی به موفقیت‌های خوبی دست یافته است،‌ خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان وزارت امنیت غذایی با وجود مشکلات اقلیمی و با تمام تنگناهای اقتصادی، موفق شده علاوه بر تامین نیاز داخلی و امنیت غذایی کشور، ارزآوری خوبی نیز در این حوزه رقم بزند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به درآمد ارزی بالغ بر ۶ میلیارد دلاری حوزه کشاورزی در کشور، علاوه بر تامین نیاز داخلی گفت: در حوزه باغبانی بخصوص در بخش میوه، سبزی و صیفی در سال جاری یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن تولیدات این حوزه با وجود حوادث طبیعی مانند سیل و سرمازدگی، افزایش یافته است.

به گفته وی، با افزایش تولید، میزان تولیدات باغبانی کشور در سال جاری ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن است و ۵۰ درصد ارزش صادرات و درآمد ارزی مربوط به بخش باغبانی کشور است.

وی افزود: صادرات با نگاه دانش‌محور در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است و در برنامه‌های تحولی دولت و وزیر جهاد کشاورزی تاکید زیادی بر این مسأله شده است.

برومندی با اشاره به اینکه تجاری‌سازی تولید از برنامه‌های تحولی وزارت جهاد کشاورزی است، ادامه داد: برخورداری از سلامت در تولید دارای اهمیت است که خوشبختانه به ۲۰۰ کشور دنیا در حال صادرات محصولات کشاورزی هستیم که استاندارهای بسیار قوی دارند، بنابراین محصولات کشاورزی کشور کاملا سالم است.

وی تصریح کرد: با توجه به تأکیدات در برنامه تحولی دولت، وزیر جهاد کشاورزی و همچنین تأکید مجلس شورای اسلامی بخصوص کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، بنا داریم تا تولیدات ما دارای رمزینه‌های پاسخ سریع (Qr-Code) و گواهی سلامت باشند، البته در حال حاضر در حوزه سبزی، صیفی و میوه از سازمان غذا و دارو گواهی سلامت دریافت می‌کنیم.

به گفته معاون وزیر در امور باغبانی، در دو سال اخیر سازوکاری فراهم شده تا در گلخانه‌های کشور واحدهای کنترل کیفی راه‌اندازی شده و سازمان غذا و دارو به صورت مستمر آزمایش‌هایی انجام می‌دهد و نظارت کافی را در این زمینه دارد.

وی یادآور شد: تولید محصولات سالم یک اصل مهم در وزارت جهاد کشاورزی است.

برومندی درباره وضعیت بازیابی و بسته‌بندی نیز گفت: در این زمینه نقص‌هایی در گذشته وجود داشته و سعی کردیم گام‌هایی در رفع نقایص در بخش باغبانی برداریم.

وی با اشاره به حضور کشورهای همچون روسیه، بلاروس، افغانستان، عراق، عمان و هندوستان در این نمایشگاه، گفت: این نمایشگاه، نمایشگاهی ارزشمند است که دستاوردهای کشورمان را به نمایش گذاشته است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تجار، بازرگانان داخلی و خارجی می‌توانند از نمایشگاه تولیدات محصولات کشاورزی بازدید کنند و با مزایای و ارزش بالای محصولات ایرانی آشنا شوند و این مهم به روند صادرات و شکل‌گیری مطلوب صادرات محصولات باغبانی کمک می‌کند.

وی همچنین به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: این شرکت‌ها در زنجیره تولید میوه، سبزی و صیفی، آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را به نمایش گذاشته‌اند.

گفتنی است؛ نمایشگاه تخصصی میوه و سبزیجات ایران از امروز ۴ اسفند ماه تا یکشنبه ۷ اسفند ماه به مدت ۴ روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۷ عصر در نمایشگاه شهر آفتاب در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *