مبارزه بیولوژیک تنها راه مقابله با «زنجره مو» است

پایگاه خبری DA1news: مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: تنها راه مقابله با آفات و بیماری‌های جدی تاکستان‌های انگور این شهرستان به ویژه «زنجره مو»، مبارزه بیولوژیک است که باید باغداران آموزش‌ها و تاکیدات لازم را در این زمینه فرا گرفته و نسبت به رعایت آن اقدام کنند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی «یوسف کاکاوند» اظهار کرد: در سایر کشورهایی که در حوزه کشت انگور فعالیت دارند، بیماری «زنجره مو» یک بیماری درجه ۲ محسوب می‌شود؛ اما در ملایر «زنجره مو» یک بیماری جدی و درجه یک برای باغ‌های انگور به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه زنجره مو بلای جان تاکستان‌های انگور این شهرستان است و تهدید جدی به شمار می‌رود، افزود: با توجه به اینکه زنجره مو به یک موضوع همگانی و عمومی تبدیل شده، کشاورزان باید پیش‌آگاهی لازم را در جلوگیری از مبتلا شدن باغ ها به این آفت داشته باشند و مبارزه به صورت صحیح انجام شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر ادامه داد: در این راستا اقدامات و آموزش‌های لازم برای باغداران در دست انجام است تا بتوانیم با ارایه آموزش‌های لازم کمکی به باغداران داشته باشیم.

کاکاوند فصل بهار را آغاز تخم‌ریزی به صورت نواری در ترکه‌های شاخه‌های مو عنوان و بیان کرد: در مبارزه بیولوژیک هرس باید به موقع انجام و شاخه‌های آلوده از مو انگور جدا شود تا بیماری به ریشه باغ نرسد.

وی با بیان اینکه زنجره مو تا ۱۰ سال از ریشه باغ تغذیه می‌کند و منجر به از بین رفتن کامل باغ می‌شود، اظهار داشت: اگر هرس به موقع در باغ انجام شود، از سرایت بیماری به سایر باغ‌ها نیز جلوگیری خواهد شد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر تغذیه مناسب، آبیاری خوب، کوددهی به موقع، جلوگیری از تنش آبی، هرس دقیق و حذف شاخه‌های مریض از باغ را از الزامات باغداری برای مبارزه با آفت زنجره مو عنوان کرد.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر: مبارزه بیولوژیک تنها راه مقابله با «زنجره مو» است

کاکاوند تاکید کرد: استفاده باغداران از سم و کود به تنهایی برای مبارزه با زنجره مو اشتباه است، چراکه استفاده از کود شیمیایی، رویش ریشه را زیاد و مقاومت را کم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مبارزه با آفت زنجره مو باید به صورت بیولوژیک و تلفیقی انجام و به صورت مشترک و استاندارد از کود استفاده شود، گفت: زنجره مو امروز به یک تهدید جدی برای باغ‌های انگور این شهرستان تبدیل شده که نیاز به دریف بودجه‌ای دارد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به اینکه هفته گذشته مشکلات حوزه انگور و کشمش یکی از موضوع‌های شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به ریاست استاندار همدان بود، ابراز امیدواری کرد: با اختصاص اعتبارات به موقع و آموزش باغداران بتوانیم با این مشکل جدی مقابله کنیم.

کاکاوند خاطرنشان کرد: مصرف بی‌رویه سم و کود شیمیایی موجب شده باغداران مبارزه بیولوژیک را کنار بگذارند و ادامه این روند هم تهدیدی برای تاکستان‌ها و هم محیط زیست است.

به گزارش ایرنا؛ شهرستان ملایر دارای بیش از ۱۲ هزار هکتار باغ انگور است که سالانه بیش از ۲۷۰ هزار تُن انگور از سطح تاکستان‌ها برداشت می‌شود.

نظام تولید انگور دره جوزان ملایر سال ۱۳۹۷ در سازمان جهانی خواروبار کشاورزی سازمان ملل متحد(فائو) به عنوان پنجاه و سومین میراث مهم کشاروزی جهان به ثبت رسید.