قاسمی عنوان کرد: گیاهان دارویی مکملی برای اقتصاد کشاورزی است

پایگاه خبریDA1news: نشست محمد مهدی قاسمی معاون سازمان تات با زینلی مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان داروئی وزارت جهاد کشاورزی در موسسه آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی محمد مهدی قاسمی در این نشست که با حضور زینلی مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان داروئی وزارت جهاد کشاورزی، معاونین و مدیران موسسه برگزار شد؛ با بیان اینکه امکان ذخیره سازی و هزینه درگندم مشکلی نیست؛ گفت: زنجیره تولید گیاهان دارویی به طور صحیح به آن پرداخته نشده است وباید بازار مشخصی داشته باشد؛همچنین برای صادرات ابتدا باید زنجیره ارزش آن دیده شود، بعد به بحث های آموزشی و ترویجی آن پرداخته شود تا تولید کننده ناامید نشود.

رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه کشت قراردادی در گیاهان دارویی باید مورد توجه قرار گیرد؛ تاکید کرد: ما باید نسبت به بحث گیاهان دارویی رویکرد نقطه زنی داشته باشیم و هدفمند به موضوع کشت وفرآوری گیاهان دارویی بپردازیم؛ همچنین اگر رونق صنعت گیاهان دارویی نباشد مباحث بی نتیجه خواهد ماند و کارخانه فرآوری داخل کشور باید دیده شود و گیاهان دارویی به عنوان مکمل به اقتصاد کشاورزی کمک خواهد کرد .

وی تصریح کرد: ترویج تکثرگرایی باشیوه‌های متکثرومتنوع وبا مخاطبین مختلف ومتنوع برای اثرگذاری بهتر تحقیقات آموزش و ترویج می باشد واگر می خواهیم اقتصاد گیاهان دارویی منجر به رونق اقتصاد کشور شود، در تفاهم نامه ای منابع مالی، امکانات و منابع موجود آن مشخص شود .

برنامه هفتم و تمرکز بر ترویج کشاورزی

در ادامه این نشست حسین زینلی مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان داروئی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه پیوست ترویجی برای طرح های ۱۰ گیاه دارویی مصوب وخاص مدنظر است؛ گفت: در برنامه هفتم روی تعداد مشخصی گیاه تمرکز داریم و ترویج هم تمرکز خود را روی این گیاهان بگذارند؛ همچنین به دنبال پژوهشگر مروجان ارشد متخصص هستیم و با توجه به هر استان یک تا سه گیاه دیم و آبی انتخاب کردیم.

زینلی تاکید کرد:وظیفه ترویج جلوداربودن در این زمینه هاست ؛جلو دار بودن یعنی افراد متخصص با علم روز آشنا شوند یعنی مروجان برتر،شرکت ها ونمایشگاه های متخصص بانک اطلاعاتی در خصوص گیاهان دارویی الویت دار تهیه شود وپیوست ترویجی آموزشی برای طرح های موجود ما آموزش های لازم را ببینند.

مشاور وزیر با اشاره به اینکه تخصص گرایی سبب پیشرفت خواهد شد؛ گفت: در آموزش و ترویج تمام حلقه ها وجود دارد، علاوه بر بحث ایده پردازی باید به بحث بازار هم پرداخته شود؛صاحبان فکرو صنعت با کمک ما می توانند تعداد افراد بیشتری را بکار گیرند و از این طریق باید استان ها را به یکدیگر ارتباط دهیم .

وی تاکید کرد:درآموزش وترویج باید مشخص شوددرحوزه گیاهان دارویی چه امکانات و چه کمبودهایی دارندو نگاه ما درگیاهان دارویی باید گسترده وبین‌المللی باشد وبا تعامل بیشتربا بخش خصوصی در بحث یارانه و بذر با نظارت و تایید شما باشد؛ ما به دنبال پایلوت سازی هستیم روی قطب کار کنیم تا بتوانیم زنجیره ارزش را در آنجا ایجاد کنیم .

مجری طرح گیاهان داروئی وزارت جهاد کشاورزی در پایان این نشست تاکید کرد: ما باید بارانداز برای فروش محصولات گیاهان دارویی وزنجیره باراندازهای بعدی ایجاد نماییم تا تبدیل به ارزش افزوده در کشورشود؛ همچنین امکان استخراج اطلاعات دقیق ازسامانه مدیریت پهنه،در زمینه گیاهان دارویی وجود داشته باشد.