طرح سایبان بر روی زمین های کشاورزی در استان یزد اجرایی شد

پایگاه خبریDA1news: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد از اجرای طرح سایبان بر روی زمین های کشاورزی با هدف افزایش کیفیت محصولات کشاورزی، افزایش بهره وری ، صرفه جویی درمصرف آب و جلوگیری از افتاب سوختگی گیاه خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، محمد علی حاتمی زاده با بیان اینکه سایبان ها را میتوان برای محافظت از اغلب محصولات باغی از جمله میوه ها ،نشا ها ،سبزی ها و انواع جالیز در مناطق گرم یا معتدل گرم مورد بهره برداری قرار داد ،ذکر کرد : باتوجه به اینکه اجرای این طرح در کشور بیشتر در باغات صورت می گیرد در حال حاضر نیز در مزارع سبزی ، صیفی و جالیز در حال افزایش است .

وی افزود:طرح سایبان برای اولین بار به صورت پایلوت در سطحی به متراژ ۶ هزار متر مربع از باغات زرد الو شهرستان ابرکوه اجرا شده است که سرمایه ای بالغ بر۱۵میلیارد ریال با زمینی به مساحت ۹هزارمترمربع برای احداث ان اختصاص داده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد :با توجه به چالش های موجود از قبیل خشکسالی و تغییر اقلیم ،فرسایش بستر کشت و عوامل خسارت زا ،توسعه کشتهای محافظت شده با net ها و سایبان برای تولید محصول سالم و توسعه روز افزون محصولات باغی امری اجتناب نا پذیر است .

این مقام مسئول هدف از اجرای طرح سایبان را مقابله با افتاب سوختگی ،افزایش کیفیت و بازار پسندی میوه ،کاهش تبخیر و تعرق محصولات ،کاهش مصرف اب، کاهش خسارت تگرگ و باران ،محافظت در برابر وزش باد ،گرد و خاک ، مقابله با حمله پرندگان ،دیگر افات و عوامل خسارت زا ، محافظت در برابر طول موج های مضر و تنش نوری گیاهان ،کمک به افزایش دوره رشد گیاه دانست.

محمد علی حاتمی زاده گفت :سیاست ما،حمایت همه جانبه ازکشاورزان است ودر راستای پیشبرداهداف بخش کشاورزی استان ازهیچ کوششی دریغ نمی کنیم.