شریفی‌پور : خطر سیلاب را در مساحت ۶۰۰ هزار هکتار از حوضه های آبخیز کاهش می یابد

پایگاه خبری DA1news: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه مطالعات تفصیلی طرح آبخیزداری در ۹۴۰ هزار هکتار از حوضه های آبخوان استان به پایان رسیده گفت: طرح آبخیزداری در سطح ۱۹۷ هزار و ۶۰۰ هکتار در دست اجراست و پیش بینی می شود خطر سیلاب را در مساحت ۶۰۰ هزار هکتار از حوضه های آبخیز کاهش می یابد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، بهزاد شریفی‌پور اظهار کرد: در حوزه اجرا هم، طرحهای آبخیزداری در سطح ۶۰۰ هزار هکتار و طرح کنترل سیلاب و آبخوان داری در ۶۰ هکتار به پایان رسیده است.

وی افزود: ۱۴ بند خاکی در مناطق مستعد شرق استان با هدف کنترل سیلاب و تغذیه آبخوان و بندهای کوتاه اصلاحی، سنگی ملاتی و توری هم به تعداد ۹ هزار و ۶۰۰ سازه احداث شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: ۶ درصد از مساحت استان معادل ۱۶۳ هزار هکتار را آبخوانها تشکیل می دهد و ۸۰ درصد این آبخوانها در شرق استان قرار دارد که حوضه سفید رود یکی از سرشاخه های اصلی، در این دشت با ۲۵ تا ۳۰ درصد کسری مواجه است.

شریفی پور افزود: افت تراز آبهای زیرزمینی برابر آخرین مطالعات صورت گرفته، بصورت متوسط منطقه ای ۳۶ متر و نقطه ای ۸۰ متر است.

وی ادامه داد: محدوده اثرگذار بر آبخوانهای شرق استان وسعتی حدود ۴۵۰ هزار هکتار را شامل می شود که تاکنون در ۲۸۵ هزار هکتار از آن، عملیات آبخیزداری و آبخوانداری به اجرا درآمده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با اشاره به اثربخشی این طرحها گفت: با اجرای این طرحها، خطر سیلاب را در مساحت ۶۰۰ هزار هکتار از حوضه های آبخیز استان را تا ۷۰ درصد کاهش دادیم.

شریفی پور یادآور شد: با مدیریت رواناب و تغذیه سفره های زیرزمینی، آبخوانهای استان را به میزان ۵۰ میلیون مترمکعب در یک دوره آبی به ثمر رسانده و از سویی ۳۰۰ میلیون مترمکعب تولید و استحصال جدید در یک دوره آبی در حوضه های آبخیز استان داشتیم.

وی افزود: علاوه بر اینها با توجه به نقشی که آبخیزداری در کنترل فرسایش خاک دارد، با اجرای این طرحها در سطح ۶۰۰ هزار هکتار، شاهد کاهش پنج تنی فرسایش در هر هکتار در سال در این مناطق بودیم.

 

منبع: ایرنا