تعاون روستایی خراسان‌شمالی بیش از ۲۶ هزار تُن محصول از کشاورزان خرید

پایگاه خبری DA1news:  مدیر تعاون روستایی خراسان شمالی گفت: ۲۶ و ۲۳۲ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی این استان از کشاورزان در نیمه نخست امسال توسط شبکه های تعاون روستایی خرید توافقی شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، جلیل رمضانی اظهار کرد: از مجموع این میزان ۲۵ هزار و ۶۳۷ تن گندم است که به صورت تضمینی از کشاورزان در سال جاری خریداری شد.

وی افزود: در این مدت شبکه های تعاون روستایی استان ۵۱۷ تن دانه روغنی کلزا، ۵۳ تن دانه روغنی کاملینا نیز به صورت تضمینی – مباشرتی توسط شبکه های روستایی استان از کشاورزان خریداری کردند.

مدیر تعاون روستایی خراسان شمالی گفت: شرایط مساعد آب و هوایی موجب افزایش تولید میوه هلو در باغات شهرستان مانه سملقان و بجنورد در سال زراعی جاری شد و در این شرایط واسطه گران با قیمت های پایین تر محصول را خریداری می کردند که موجب گلایه مندی باغداران شد.

وی تصریح کرد: شبکه تعاون روستایی استان با همکاری اتحادیه سراسری باغداران کشور و مدیریت سازمان میادین میوه و تره بار تهران از ابتدای فصل برداشت سه مرکز خرید توافقی در شهر شهرآوا، قاضی و روستای شیرآباد شهرستان مانه و سملقان راه اندازی کرد و بعد از خرید محصول را به تهران حمل می کرد.

مدیر تعاون روستایی خراسان شمالی افزود: هدف از اجرای این طرح کوتاه کردن دست دلالان، کمک به تولیدکننده و حمایت از مصرف کننده است که منجر به خرید ۲۵ تن هلو شد.

توزیع ۹۷ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم کالای اساسی

وی با بیان اینکه در سال جاری کالاهای تنظیم بازار شامل قند، شکر، برنج و روغن در سطح استان توزیع شده است تصریح کرد: در این مدت ۹۷ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم کالا در سطح استان توزیع شده است.

رمضانی در خصوص توزیع مواد سوختی نیز گفت: در این بازه زمانی ۱۱ هزار و ۵۳۳ لیتر مواد سوختی نفت گاز و گازوییل در سطح روستاهای این استان توزیع شد.

مدیر تعاون روستایی خراسان شمالی افزود: همچنین ۶ هزار و ۷۲۱ تن انواع کودهای شیمایی توسط شبکه های روستایی در سال جاری در بین کشاورزان استان توزیع شده است.

وی خاطر نشان کرد: ۶۳ هزار و ۸۹۲ لیتر انواع سموم دفع آفات نباتی، ۲۳۴ تن انواع بذر و ۲۴ هزار و ۸۶۳ تن انواع نهاده های دامی در بین بهره برداران این استان توزیع شده است که شامل انواع سبوس، جو، ذرت علوفه ای و دانه ای، سویا، کاه و کلش و کنسانتره استٰ.

سطح اراضی کشاورزی خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار است که حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری خراسان شمالی در نواحی روستایی سکونت دارند.

منبع: ایرنا