اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن الکترونیک درختان در چند استان

پایگاه خبری Da1news: رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در حوزه مدیریت جنگل، امسال اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن الکترونیک درختان در چند استان هدف‌گذاری شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی Da1news به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ، حمیدرضا سلیمانی، رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور امشب در گفت‌وگو با خبرنگاران در سمنان اظهار کرد: در حوزه مدیریت جنگل، امسال اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن الکترونیک درختان در چند استان هدف‌گذاری شده است.

وی اضافه کرد: طرح شناسنامه‌دار کردن الکترونیک درختان برای گونه‌های کهنسال و گونه‌هایی که ارزش ژنتیکی و حفاظتی دارند، با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور عملیاتی شده است.

رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: صدور شناسنامه الکترونیکی برای درختان جنگلی از سال گذشته در استان کرمانشاه به‌صورت پایلوت آغاز شده بود.

سلیمانی گفت: موضوع شناسنامه‌دار کردن الکترونیکی درختان هزینه‌بر است و از این رو در مرحله نخست هدف‌گذاری ما به سمت و سوی درختان جنگلی است که ارزش‌های حفاظتی و ژنتیکی برای کشور دارند.

دانش‌بنیان‌ها؛ پای‌کار طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور

رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور نیز گفت: برای اجرای این طرح، بر 2 بخش یعنی استفاده از نوآوری‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تمرکز کرده‌ایم.

سلیمانی ادامه داد: نوآوری‌های اجتماعی یکی از نوآوری‌ها در قالب نرم‌افزاری محسوب می‌شود و در این زمینه تلاش می‌کنیم از ظرفیت مسؤولیت‌های اجتماعی ازجمله افراد حقیقی و حقوقی برای کاشت یک میلیارد درخت به شکل مطلوب‌تری استفاده شود.

وی عنوان کرد: این ظرفیت در بسیاری از دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در استان سمنان وجود دارد.

رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: باید در حوزه اصلاح شیوه‌های مشارکت اجتماعی در کشور نوآوری صورت گیرد تا فرآیند کاشت یک میلیارد درخت در کشور را با توجه به مشکلاتی که وجود دارد و فارغ از نگاه‌های سیاسی به سمتی ببریم که مبتنی بر توسعه سرانه جنگل و علاقه مردم به طبیعت و طبیعت‌گردی است.

هوشمندسازی آبیاری در نهالستان‌های منابع طبیعی

سلیمانی در مورد نوآوری‌های سخت‌افزاری بیان کرد: هوشمندسازی آبیاری در نهالستان‌های منابع طبیعی یکی از موضوعات در حوزه سخت‌افزاری است و یکی از مؤلفه‌های مهم در مدیریت بهینه نهالستان‌ها در زمینه بهره‌وری مناسب از منابع آب و تولید نهال محسوب می‌شود.

وی تقویت زیر سامانه پایش و رصد اراضی کشاورزی و منابع طبیعی در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین را از دیگر برنامه‌ها در سال جاری در حوزه حفاظت و صیانت از جنگل‌ها عنوان و تصریح کرد: با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و حتی رصدهای چشمی توسط مردم قصد داریم پایش اراضی ملی را فراگیر کنیم.

رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: با فراگیر کردن و توسعه زیرسامانه پایش اراضی، دست بالا را برای مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی، حریق در جنگل‌ها و مراتع، آفات و بیماری‌ها خواهیم داشت.

سلیمانی افزود: با توجه به وسعت عرصه‌های بیابانی که تحت‌تأثیر فرسایش‌های بادی و آبی هستند، نیاز است خاک‌پوش‌های غیرنفتی در هزاران هکتار عملیاتی شوند و این در حالی است که ظرفیت تولید شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید این محصولات محدود است و با نیاز کنونی این عرصه‌ها فاصله دارد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ده‌ها محصول دانش‌بنیان به‌عنوان خاک‌پوش غیرنفتی به‌صورت پایلوت در عرصه‌های بیابانی کشور در مقیاس‌های چند هکتاری استفاده شده و برخی از این محصولات جواب مناسب داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *