نقش هنر بر چرم ؛ میراثی ماندگار

پایگاه خبری DA1news: صنایع‌دستی جايگاه ویژه‌ای در ميراث فرهنگی هر ملتی دارد. تنوع آثار صنایع‌دستی، گذشته از آن که ذوق، تفکر و خلاقيت يک ملت را نشان می‌دهد، نسبت به موقعيت جغرافيايی هر منطقه نيز متفاوت است. همچنین فواید صنایع‌دستی و اهمیت آن در اقتصاد جوامع، از اهیمت بسزایی برخوردار بوده  و تأثیر شگرفی بر اقتصاد، اشتغال‌زایی، صادرات، گردشگری و فرهنگ هر کشور دارد .

در این بین صنایع دستی منحصر بفرد ایران را می توان یکی از مهمترین ارکان در صنعت گردشگری کشور شمرد و  در این میان یکی از قدیمی ترین صنایع رایج در ایران هنروری و صنایع هنری استفاده از چرم می باشد.

چرم طبیعی از دیرباز توسط بشر مورد استفاده های فراوانی قرار گرفته است. بشر در طول تاریخ از چرم به عنوان ساخت پوشاک و کفش و حتی نوشتن بر روی صفحات چرمی استفاده کرده است. با گذر زمان انسان توانسته به خلق صنایع دستی مختلفی در زمینه چرم دست یابد.

جلدسازی ، حکاکی ،نقاشی ،سوخت چرم و سراجی سنتی از صنایع هنری و دستی است که ریشه در تاریخ چند هزار ساله در ایران و جهان داشته و صنعتگران و هنرمندان بسیاری با خلق آثار و هنرهای متفاوتی را با استفاده از چرم خلق کرده و این آثار و هنرهای نفیس  را در بیشتر موزه های جهان علی الخصوص در ایران می توان یافت.

همزمانی نمایشگاه کیف و چرم با نهمین نمایشگاه نهاده های کشاورزی تهران موجب شد که گزارشی از غرفه صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تهیه کنیم، به همین منظور با آقای علی ناظریان مدیر و مسئول غرفه صنایع دستی وزارت میرات فرهنگی و گردشگری گفت و گویی انجام دادیم که با هم میخوانیم:

علی ناظریان مسئول غرفه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری درباره فعالیت غرفه گفت: مجموعه ای که در این نمایشگاه در معرض نمایش عموم قرار گرفته، مجموعه کار های هنرورانی است که بر روی چرم کار کرده اند و تمامی این مجموعه هنری به صورت کار در منزل  توسط بانوان سراسر کشور جمع آوری و با حمایت سازمان صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در این غرفه به نمایش گذاشته شده است.

مسئول غرفه میراث فرهنگی و صنایع دستی درمورد اشتغالزایی بانوان افزود: ما حدود 2000 نفر عضو فعال در حوزه صنایع دستی و هنری چرم داریم و به دلیل کمبود جا در نمایشگاه توانسته ایم کارهای200 نفر از هنرمندان را به نمایش بگذاریم. و از همین طریق توانسته ایم از طریق آموزش به اشتغالزایی در میان بانوان پرداخته و سهمی در اشتغال داشته باشیم.

ناظریان در باره حمایت سازمان های دولتی افزود: همواره سازمان صنایع دستی میراث فرهنگی با حمایت خود و در اختیار قرار دادن غرفه های مختلف در نمایشگاه های سراسر کشور توانسته است که حامی اصلی هنروران و صنایع دستی باشد.

وی ادامه داد: از حمایت های دیگری که میتوان از سازمان های ذی ربط درخواست داشته باشیم تامین مواد اولیه ارزان و ارائه تسهیلات بانکی به هنرمندان است تا کمک بزرگی به ترویج، تعلیم بوده و با این حمایت ها اشتغال را در پی خواهد داشت.

علی ناظریان در خاتمه گفت: با برنامه ریزی های انجام شده، در این دوره از نمایشگاه با برپایی کلاس های آموزشی توانسته ایم به آن دسته از بازدیدکنندگان علاقه مندان در بخش هنرهای دستی چرم به معرفی هرچه بیشتر این صنعت بپردازیم.

ناظریان در باره بازدید و استقبال از غرفه صنایع دستی میراث فرهنگی گفت: همواره صنایع دستی مورد استقبال عموم قرار می گیرد و غرفه ما در این سری نمایشگاه هم از این قاعده مستثنی نبوده و ما شاهد حضور و استقبال بیش از انتظار در این نمایشگاه بودیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *