سود بیشتر با وجود کودها و علف کش های کمتر

پایگاه خبری DA1news: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که وجین مکانیکی و کاهش مصرف کود به اکوسیستم‌ها کمک می‌کند و سود پالم روغن صنعتی را در مقایسه با مدیریت معمولی افزایش می‌دهد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، تغییر به سمت وجین مکانیکی و کاهش مصرف کود در مزارع نخل روغنی به طور قابل توجهی هم چند کارکردی اکوسیستم و هم سود را افزایش می دهد. این یافته یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه گوتینگن آلمان است که در مارس 2023 منتشر شد. دانشمندان اقدامات مختلف زیست محیطی و شاخص های اقتصادی را برای وجین مکانیکی، کاربرد علف کش و ترکیبی از آنها با مصرف زیاد و کاهش کود مقایسه کردند.

درختان نخل روغنی پربازده ترین محصول روغنی جهان هستند و تقاضای جهانی در حال افزایش است. با این حال، آنها بهره‌وری خود را مدیون شیوه‌های مدیریتی مرسوم از جمله مصرف زیاد کود و علف‌کش هستند که منجر به آسیب‌های شدید محیطی می‌شود.

کشت نخل روغنی در اندونزی که در حال حاضر بزرگترین تولید کننده روغن نخل در جهان است، افزایش یافته است. اما علیرغم مزایای اجتماعی-اقتصادی، تولید نخل روغنی همچنین باعث مشکلات زیست محیطی مانند جنگل زدایی، از بین رفتن تنوع زیستی، شستشوی نیترات و انتشار گازهای گلخانه ای می شود.

این تیم تحقیقاتی مطالعه خود را در مزارع حداقل 16 سال از سال 2016 در Jambi، اندونزی انجام دادند. هدف آنها آزمایش مدیریت کاهش یافته در برابر شیوه های مرسوم بود. آنها به اثرات کاهش مصرف کود برای جبران مقدار مواد مغذی خارج شده با برداشت میوه های روغنی نخل و وجین مکانیکی با استفاده از برس برش پرداختند.

طی چهار سال، محققان داده‌های مربوط به عملکرد نخل روغن، هزینه‌های مواد و نیروی کار، حیوانات در خاک و بالای زمین، تنوع پوشش گیاهی زمین، انتشار گازهای گلخانه‌ای، حاصلخیزی خاک، و شستشوی مواد مغذی را جمع‌آوری کردند.

آنها دریافتند که علیرغم کاهش مصرف کود، بازده نخل روغنی مشابه با مدیریت معمولی است. علاوه بر این، به دلیل کاهش هزینه های کود، سود زیادی افزایش می یابد. تنوع زیستی نیز به طور قابل توجهی بهبود می یابد، که به دلیل افزایش گونه های پوشش گیاهی زمین به دلیل وجین مکانیکی انجام می شود.

 

منبع: www.rural21.com

ترجمه: مجید میری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *