کاهش انتشار متان از کشاورزی در مقیاس کوچک

پایگاه خبری DA1news: کشاورزان در مقیاس کوچک نسبت به کشاورزی صنعتی و در مقیاس بزرگ انتشار گازهای گلخانه ای بسیار کمتری دارند، اما همچنان می توانند به کاهش تغییرات آب و هوایی کمک کنند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از سایت rural21.com، ابتکار جدیدی برای کمک به کشورهای در حال توسعه برای کاهش انتشار گاز متان حاصل از کشاورزی در مقیاس کوچک توسط صندوق بین المللی توسعه کشاورزی (IFAD) در نشست AIM for Climate در ماه می 2023 راه اندازی شد.

برنامه جدید 3 میلیون دلار از مرکز جهانی متان و 1 میلیون دلار از وزارت امور خارجه ایالات متحده دریافت خواهد کرد.

حدود 42 درصد از انتشار گاز متان از بخش کشاورزی است. آنها عمدتاً توسط کشت برنج غرقابی، سوزاندن بقایای محصولات و دام – از طریق تخمیر روده ای و مدیریت کود – ایجاد می شوند.

خوان کارلوس مندوزا، مدیر بخش محیط زیست، اقلیم، جنسیت و شمول اجتماعی در IFAD می گوید: «عمر کوتاه متان در جو به این معنی است که عمل در حال حاضر می تواند به سرعت میزان گرم شدن کره زمین را کاهش دهد. کاهش انتشار متان یک اولویت است و IFAD با شرکای خود سرمایه‌گذاری می‌کند تا آن را به گونه‌ای انجام دهد که منافع جهانی را به همراه داشته باشد، اما همچنین منجر به معیشت بهتر برای جوامع روستایی شود.

بیش از 150 کشور تعهد جهانی متان را امضا کرده اند که در سال 2020 ایجاد شد و موافقت کرده اند که اقدامات داوطلبانه ای را برای کاهش دست کم 30 درصدی انتشار جهانی متان تا سال 2030 انجام دهند. اهداف کاهش متان آنها

ابتکار IFAD از توسعه یک کتاب راهنما برای کمک به کشورها برای ادغام کاهش انتشار متان در مشارکت‌های تعیین‌شده ملی (NDCs)، کاهش جریان اصلی در برنامه‌ریزی ملی، بودجه‌بندی و رویه‌های سرمایه‌گذاری عمومی، و پیشبرد خط لوله‌ای از مداخلات بانکی که پیشگام کاهش هستند، حمایت می‌کند. در بخش کشاورزی و سیستم های غذایی

این صندوق همچنین به 15 کشور در طراحی پروژه ها و راه حل های مالی ترکیبی برای کاهش انتشار گاز متان در سیستم های کشاورزی و مواد غذایی کمک خواهد کرد.

این ابتکار به برجسته کردن مزایای استفاده از راه حل های مختلف در کاهش انتشار متان کمک می کند. به عنوان مثال، معرفی خوراک بهتر باعث ارتقای سلامت و دامپروری نیز می شود. استفاده از آب کمتر برای کشت برنج، یا کشت واریته های بهبود یافته برنج که زمان بین کاشت و برداشت را کاهش می دهد نیز می تواند تولید برنج را افزایش دهد.

 

منبع: www.rural21.com

ترجمه: رضا یغمایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *