کسب رتبه دوم کشوری در تولید آلبالو / آغاز صادرات آلبالوی آذربایجان شرقی

پایگاه خبری DA1news: آذربایجان شرقی رتبه دوم در تولید محصول آلبالو در کشور را به خود اختصاص داد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، اکبر کرامتی در گفتگو با خبرنگاران گفت: سطح زیر کشت آلبالو در استان آذربایجان شرقی3 هزار و 89 هکتار بوده که شامل 2 هزار و 988 هکتار باغات بارور و 101 هکتار باغات غیر بارور است.
وی افزود: میزان تولید آلبالو در استان آذربایجان شرقی در سال جاری بیش از 15 هزار و 506 تن برآورد می‌شود.
کرامتی با اشاره به اینکه ارزش افزوده محصول فرآوری شده بیش از 3 برابر فروش محصول خام برآورد می شود ادامه داد: 20 درصد از محصول تولیدی آلبالو استان مصرف تازه خوری داشته و 80 درصد آن به صنایع فرآوری این محصول از جمله تولید شربت، مربا، مارمالات و غیره اختصاص می یابد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان بیان کرد: شهرستانهای شبستر و مرند قطب‌های مهم تولید آلبالو در استان بوده و استان آذربایجان شرقی با تولید بیش از ۱۵ هزار تن آلبالو حدود ۱۵ درصد سطح زیر کشت باغات آلبالو در سطح کشور را دارا بوده و بعد از استان اصفهان مقام دوم کشور را به خود اختصاص داده است.
کرامتی گفت: متوسط عملکرد این محصول در سالجاری با توجه به خسارتهای وارده در سطح استان بیش از پنج تن در هکتار برآورد شده و عملکرد باغات شاخص بیش از هشت تن در هکتار است.
وی افزود: قسمت اعظم محصولات تولید شده در کارخانجات فرآوری میوه به شکل کنسانتره آلبالو، مربا، شربت و پوره به کشورهای خارجی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه صادر می‌شود.
کرامتی ادامه داد: ۹۰ درصد سطح زیر کشت استان را ارقام بومی تشکیل می‌دهند و ۱۰ درصد نیز شامل ارقام اصلاح شده آلبالو مجاری ( رقم سیگانی و بوترمو ) است.