قاسمی : خلأ عملکرد با فناوری، تکنولوژی و دانش برطرف می شود

پایگاه خبری DA1news: همایش کشت محصولات پاییزه بعنوان کشت دوم در اراضی شالیزاری باحضور سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران، معاون آموزش و ترویج سازمان تات و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی ، مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی، معاونین، مدیران، محققان و کارشناسان جهاد کشاورزی مازندران و کشاورزان پیشرو در مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز برگزار شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران، محمد مهدی قاسمی معاون آموزش و ترویج سازمان تات و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در همایش کشت محصولات پاییزه در اراضی شالیزاری با بیان اینکه در حال حاضر ۸۵ میلیون نفر جمعیت داریم و بالغ بر ۱۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می شود، گفت: علی‌رغم شرایط اقلیمی که مناسب نبود اما ورود تکنولوژی های نوین در بخش کشاورزی سبب شد به افزایش تولیدات دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: باید سموم و کودهایی که در محصولات تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد سلامت جامعه را حفظ کند.

قاسمی با اشاره به اینکه خلأ عملکرد با فناوری، تکنولوژی و دانش برطرف می شود، افزود: بخش کشاورزی مازندران تاثیرگذار در کشاورزی کشور است و باید تلاش شود تا خلأ عملکرد جبران شود.

بر اساس این گزارش، در این همایش مزایا، چالش‌ها، رویکردها، الزامات و سیاست‌های الگوی کشت در توسعه محصولات پاییزه اراضی شالیزاری، معرفی محصولات سازگار با شرایط شالیزار و افزایش ضریب کشت در اراضی شالیزاری مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت.

 از زنجیره ارزش محصولات کشاورزی غافل بودیم

بر اساس این گزارش، بابک مؤمنی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران در همایش کشت محصولات پاییزه در اراضی شالیزاری که در مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هزار برگزار شد، گفت: بخش کشاورزی مازندران جزء بزرگترین اقتصاد کشور است؛ شاید از لحاظ حجم تولیدات میزان تولیدی که داریم رتبه دهم را داشته باشیم اما از لحاظ محصولاتی که تولید می کنیم بالاترین نقش را در اقتصاد کشور داریم.

وی با بیان اینکه مازندران استان معین امنیت غذایی کشور است، ادامه داد: سالیان سال است تراز تجاری منفی و رشد اقتصادی منفی را تجربه می کردیم و تنها بخشی که رشد اقتصادی مثبت داشت، کشاورزی بود.

وی ادامه داد: مهمترین بخشی که اشتغال آن پویا و مولد بود بخش کشاورزی بود اما از زنجیره ارزش آن حمایت کافی و لازم انجام نشد.

مؤمنی خاطرنشان کرد: سن جامعه کشاورزی ما افزایش یافته است و اگر قرار است بخش کشاورزی به نسل بعد تحویل داده شود باید برای اقتصادی کردن کشاورزی و زنجیره کردن ارزش اقتصادی آن گام برداریم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: اگر قرار است کشاورزی به نسل بعدی انتقال داده شود باید بر روی تکنولوژی های نوین کار کنیم.

این مسؤول خاطرنشان کرد: تحول در بخش کشاورزی نیاز به جراحی دارد و این جراحی قطعا هزینه دارد، باید از استانی که محصولات کشاورزی آن می تواند بازارهای جهانی را فتح کند برای این تحول اقدام کنیم و هزینه آن را هم پرداخت کنیم.