مدیریت حفظ نباتات کهگیلویه و بویراحمد ؛ راه های تشخیص نهال سالم را بهتر بشناسیم

پایگاه خبری DA1news: یکی از دغدغه‌های کشاورزان و باغداران انتخاب نهالی سالم است تا بتوانند در همان سال‌های ابتدایی به درآمد و سود برسند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از  سازمان حفظ نباتات کشور، مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: خرید یک نهال سالم ، شروع یک سرمایه گذاری پرسود و داشتن محصولات زیاد و سالم است.

لایقی یادآور شد: در زمان خرید باید بتوانید نهال سالم را از نهال ناسالم تشخیص دهید.

وی گفت: یک نهال خوب و سالم بدون انشعاب است و پایه و پیوندک مشخصی دارد، پایه و پیوندک نهال از نظر تجانس و تطابق کاملا با هم سازگار هستند.

لایقی افزود: محل پیوند، باید ۱۵ سانتی متر از سطح زمین فاصله داشته باشد، یکی دیگر از ویژگی‌های نهال خوب این است که زخم محل پیوند، باید کاملا التیام یافته باشد و پوست، پایه و پیوندک این محل را کامل بپوشاند.

وی ویژگی نهال خوب، را نهالی سازگار با آب و هوای منطقه و مقاومت خوبی نسبت به آفات و بیماری‌هایی که در آن منطقه شایع است، عنوان کرد.

مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی یکی دیگر از ویژگی‌های نهال خوب را سالم بودن جوانه‌های نهال عنوان کرد و ادامه داد: جوانه‌های سالم و قوی بعد از کاشت شروع به فعالیت می‌کنند و شاخه‌های لازم را تولید می‌کنند، یک نهال خوب رشد طولی و قطری کافی دارد، حد استاندارد آن طبق تجربه، ارتفاع ۸۰ سانتی متری و قطر ۱ تا ۱.۵ سانتی متری است.

وی بااشاره به اینکه باغدار با شروع کار نهال کاری در زمین کشاورزی خود یک سرمایه گذاری بلندمدت را شروع می‌کند، گفت: باغدار با نهال کاری با ارقام هسته دار ۱۰ تا ۱۲ سال، نهال دانه دار تا ۲۵ سال و نهالی مثل گردو تا ۵۰ سال سرمایه گذاری را کلید می‌زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *