کشاورزان با قطعی برق حداقل 20 درصد محصول خود را از دست می‌دهند

پایگاه خبری DA1news: رئیس بخش آبیاری مؤسسه تحقیقات خاک و آب گفت: با قطعی برق، کشاورزان زمان و نوبت آبیاری خود را از دست می‌دهند و عملکرد محصول آبی شدیداً کاهش پیدا می‌کند که موجب خسارت زیادی به تولیدکنندگان و امنیت غذایی کشور می‌شود.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی DA1news ، نیاز علی ابراهیمی پاک نیز در خصوص قطعی برق الکتروپمپ‌های چاه‌های کشاورزی و همچنین صنایع وابسته به کشاورزی و به دنبال آن تهدید امنیت غذایی کشور بیان کرد: در حوزه زراعت، باغبانی و محصولاتی که وابسته به آب هستند، باید به‌موقع آبیاری انجام شود و اگر به‌موقع آب در اختیار گیاه قرار نگیرد، قطعاً گیاهان دچار تنش آبی شده و عملکرد محصول کاهش پیدا می‌کند.
وی افزود: بر این اساس، کشاورزانی که از آبیاری سطحی، قطره‌ای و یا پمپاژ استفاده می‌کنند باید به‌موقع محصول خود را آبیاری کنند. بیش از 80 درصد چاه‌های کشور عمدتاً به برق وابسته هستند و یک کشاورز، در زمان مشخصی آبیاری انجام می‌دهد.
تجدیدنظر وزارت نیرو در مورد قطعی برق بخش کشاورزی
رئیس بخش آبیاری مؤسسه تحقیقات خاک و آب اضافه کرد: اگر برق قطع شود، کشاورز زمان آبیاری را از دست می‌دهد و با قطعی حداقل چهار ساعت برق در طول روز، حداقل به 20 درصد تولید صدمه واردشده و کاهش عملکرد اتفاق خواهد افتاد.
وی ادامه داد: بنابراین نیاز است وزارت نیرو در مورد قطعی برق در بخش کشاورزی تجدیدنظر کند، در غیر این صورت در سال مهار تورم و رشد تولید، به تولید محصولات کشاورزی صدمات جبران‌ناپذیری وارد می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان تات ؛ محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به وزیر نیرو خواستار حذف الکتروپمپ‌های چاه‌های کشاورزی از جدول برنامه‌ قطع برق این وزارتخانه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *