چالش های آینده تولید مواد غذایی برطرف می شود؟

پایگاه خبری DA1news: دانشمندان برای برآورده کردن تقاضای فزاینده جهانی غذا و اهداف توسعه پایدار سازمان ملل (SDGs)، نیاز به تکنیک های ترکیبی کشاورزی ارگانیک و بیوتکنولوژی مدرن را برجسته می کنند. یک مطالعه جدید نشان می دهد که هیچ یک از این روش ها نمی توانند چالش های آینده تولید مواد غذایی را به تنهایی برطرف کنند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، کشاورزی پایدار در زمین های کشاورزی رو به کاهش و کاهش منابع آب برای جمعیت رو به رشد انسانی یکی از بزرگترین چالش های زیست محیطی و امنیت غذایی قرن بیست و یکم است. روش‌های سنتی و قدیمی کشاورزی ارگانیک به تنهایی و غذاهای مبتنی بر کشاورزی سلولی پرهزینه، پتانسیل ارتقاء برای مقابله با چالش‌های تامین غذا برای تغذیه جمعیت‌های بزرگ را ندارند. علاوه بر این، شیوه‌های کشاورزی با تکیه بر نهاده‌های شیمیایی، تأثیر مضری بر سلامت انسان و محیط‌زیست دارند.

محققان دانشگاه علوم و فناوری کشاورزی کشمیر و دانشگاه آکسفورد/انگلیس می گویند که راه رو به جلو برای آینده ای سبزتر از طریق نوسازی کشاورزی اصلاح شده ژنتیکی (GM) است. علاوه بر کاهش استفاده از مواد شیمیایی مصنوعی، محققان همچنین استفاده از رباتیک و فناوری‌های سازگار با محیط زیست مبتنی بر هوش مصنوعی را توصیه می‌کنند.

مطالعه “محصولات اصلاح شده ژنتیکی و ویرایش شده بدون مواد شیمیایی کشاورزی: ​​به سوی دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل و انقلاب سبز “سبزتر” اخیراً در مجله بیوتکنولوژی منتشر شد.

بر اساس این مطالعه، روش‌های کشاورزی موجود به محدودیت‌های بهره‌وری خود رسیده‌اند و رویکردهای جدید کشاورزی، ترکیب شیوه‌های کشاورزی دوستانه و قدیمی با فناوری‌های مدرن که مداخلات شیمیایی را حذف می‌کنند، برای رفع چالش‌های تولید مواد غذایی ضروری است. دانشمندان می گویند که رشد محصولات اصلاح شده ژنتیکی (تراریخته) بدون نهاده های شیمیایی می تواند باعث تشدید کشاورزی با کاهش اثرات نامطلوب بهداشتی و زیست محیطی شود.

روش های کشاورزی مدرن مانند هوش مصنوعی بهره وری را بیشتر بهبود می بخشد

محققان تاکید می‌کنند که ادغام ژن‌های پلیوتروپیک با ارزش بالا در محصولات زراعی تقویت‌شده ژنتیکی آن‌ها همراه با استفاده از فناوری‌های کشاورزی مدرن، مانند روباتیک و هوش مصنوعی (AI)، بهره‌وری را بیشتر بهبود می‌بخشد. چنین محصولات “تراریخته ارگانیک” محصولات تراریخته سالم و بدون مواد شیمیایی کشاورزی را به مصرف کنندگان ارائه می دهد. آنها معتقدند این شیوه های کشاورزی منجر به آغاز یک انقلاب کشاورزی تراریخته بدون مواد شیمیایی جدید در عصر کشاورزی 4.0 خواهد شد و به تحقق اهداف SDG کمک می کند.

علاوه بر این، با توجه به پیشرفت در جعبه ابزار ویرایش ژنوم (GE)، ما باید دسته جدیدی از “محصولات تراریخته قابل برگشت با صفات” را ایجاد کنیم تا از ترس کسانی که به آسیب های زیست محیطی ناشی از محصولات تراریخته اعتقاد دارند جلوگیری کنیم. بنابراین، در مطالعه خود، آنها از کشاورزی بدون استفاده یا حداقل استفاده از مواد شیمیایی با ترکیب کشاورزی ارگانیک بدون مواد شیمیایی با محصولات تراریخته ژنتیکی تقویت‌شده و مقاوم به تنش چندگانه حمایت می‌کنند، در حالی که بر توسعه «محصولات ژنتیکی واکنش‌دهنده به کود زیستی» و «ویژگی» جدید تمرکز می‌کنند. محصولات GE برگشت پذیر» برای آینده.

 

منبع: اینترنت