كارگاه آموزشی آمار كاربردی و طرحهای آزمایشی در علوم كشاورزی برگزار شد

پایگاه خبری DA1news: کارگاه آموزشی «آشنایی با مبانی نظري آمار کاربردي و طرحهاي آزمایشی در علوم کشاورزي و نحوه آنالیز آنها با کمک نرم افزارهاي SAS، SPSS و Excel » توسط اداره آموزش و ترویج موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در ماه های بهمن و اسفند برای اعضای هیات علمی، محققین، کارشناسان و بهره‌برداران برگزار گردید.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، امیر محسنی امین عضو هیات علمی بخش تحقیقات حشره شناسی موسسه در این دوره به تدریس مفاهیم آماری شامل پارامترها و آماره‌ها، آمار توصیفی، طرح های آزمایشی چگونگی انتخاب و پیاده سازی طرح های آزمایشی پرداخت.

محسنی امین ضمن اشاره به مفاهیم طرح های آماری (طرح های پایه تک عاملی و طرح های چند عاملی) و تجزیه و تحلیل با استفاده از نرم افزارهای sas و spss ،کلیات روش های نمونه برداری از جمعیت ها و مقایسه دو نرم افزار آماری sas و spss و مزایا محدودیت های هر یک را مطرح کرد.

عضو هیات علمی موسسه با تدریس نکات مهم و کلیدی آماری برای تدوین پروپوزال های تحقیقاتی، مباحث کلی مربوط به مدیریت داده ها شامل تشخیص داده های پرت، تبدیل داده ها، آزمون نرمال بودن داده ها را شرح داد.

شایان ذکر است، شرکت کنندگان در این دوره با روش های برش دهی اثرات متقابل در طرح های چند عاملی نیز آشنا شدند.