قارچ مفید می تواند توت فرنگی را از کپک خاکستری نجات دهد

پایگاه خبری DA1news: کپک خاکستری زیان زیادی را به کشاورزان، خرده فروشان و مصرف کنندگان توت فرنگی وارد می کند. با این حال، قارچ مفید Aureobasidium pullulans یک عامل کنترل زیستی امیدوارکننده است که می تواند این بیماری گیاهی را کاهش دهد. محققان SLU در یک مطالعه میدانی نشان داده اند که این قارچ مفید باعث کاهش شدت کپک خاکستری پس از برداشت و افزایش ماندگاری توت فرنگی های برداشت شده می شود. آنها همچنین مکانیسم های پشت کنترل زیستی را بررسی کرده اند.

توت فرنگی از نظر اقتصادی مهم ترین محصول نرم میوه در سوئد است، اما هر ساله خسارات زیادی به دلیل کپک خاکستری ایجاد می شود. چندین قارچ کش شیمیایی مختلف علیه کپک خاکستری استفاده می شود، اما متأسفانه این پاتوژن مضر تقریباً در برابر تمام محصولات گیاهی مبتنی بر مواد شیمیایی مقاومت ایجاد کرده است. بنابراین، عوامل کنترل زیستی جدید و قابل اعتماد برای جایگزینی قارچ کش های شیمیایی مورد نیاز است.

Mudassir Iqbal، محقق SLU می گوید: قارچ سودمند مخمر مانند Aureobasidium pullulans قبلاً پتانسیل زیادی برای مبارزه با کپک خاکستری در محیط های گلخانه ای از خود نشان داده است.

در یک مطالعه جدید، دو غلظت مختلف از این قارچ مفید و عصاره چغندرقند طی یک آزمایش مزرعه ای طولانی مدت دو ساله در Skåne مورد آزمایش قرار گرفت. عصاره چغندر قند یک ماده خام ارزان قیمت است که حاوی پلی فنول های متصل و سایر ناخالصی های گیاه است. قبلاً نشان داده شده بود که باعث ایجاد دفاع گیاهی در سیب زمینی می شود.

کنترل زیستی قابل اعتماد نیز در این زمینه
– تمام تیمارهای مزرعه باعث کاهش شدت کپک خاکستری پس از برداشت و افزایش ماندگاری میوه برداشت شده شد. ما بهترین اثر را با بالاترین غلظت A. pullulans گرفتیم که منجر به تولید میوه بیشتر شد. یوهان استنبرگ، یکی دیگر از محققین SLU که پشت این مطالعه قرار دارد، می‌گوید این نشان می‌دهد که این قارچ مفید دارای اثرات تقویت کننده رشد گیاه نیز است.

کاربردهای اسپری هر دو A. pullulans و عصاره چغندرقند به کنترل زیستی قابل اعتماد کپک خاکستری کمک می کند و بنابراین عمر مفید جعبه های فروش توت فرنگی را بهبود می بخشد.

مدسیر می گوید: استفاده از این قارچ مفید یا عصاره چغندر قند می تواند به تغییر از قارچ کش های شیمیایی به روش های پایدار کمک کند بدون اینکه امنیت کشت را به خطر بیندازد.

پروتئین هایی با خواص ضد قارچی
چه چیزی باعث اثر کنترل بیولوژیکی می شود؟ در مطالعه دیگری، A. pullulans در آزمایشگاه در برابر قارچ های بیماری زا Botrytis cinerea و Colletotrichum acutatum که باعث بیماری های کپک خاکستری و آنتراکنوز در توت فرنگی می شوند، مورد ارزیابی قرار گرفت.

رشد میسلیوم دو قارچ بیماری زا زمانی که با A. pullulans به چالش کشیده شد کاهش یافت. فیلترهای کشت A. pullulans همچنین زیست توده میسلیوم را کاهش داد، که نشان می دهد متابولیت ها درگیر هستند.

– مطالعه ما همچنین نشان داد که A. pullulans مقادیر قابل توجهی از پروتئازهای خارج سلولی تولید می کند که به تخریب کوتیکول قارچ معروف است. ما نگاهی دقیق‌تر به پروتئین‌ها انداختیم و اگزوفیلین‌ها، لیاموسین‌ها و اسیدهای چرب آزاد را یافتیم که همگی دارای خواص ضد قارچی هستند. جوهان می‌گوید: ما هنوز به مطالعات بیشتری نیاز داریم تا مشخص کنیم دقیقاً کدام متابولیت‌ها مسئول اثر کنترل بیولوژیکی هستند.

ترجمه: ناظم رامتین