فتحی اعلام کرد: همگامی بخش دولتی و خصوصی در اجرای سامانه های نوین آبیاری

پایگاه خبری DA1news: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از اجرای 5 هزار و 56 هکتار سامانه های نوین آبیاری در سال 1402 در آذربایجان شرقی خبر داد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومي سازمان جهاد کشاورزی استان، اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگاران گفت: از 5 هزار و 56 هکتار سامانه های نوین آبیاری که در سال گذشته در استان اجرا شد، یک هزار و 556 هکتار توسط بخش دولتی و 3 هزار و 500 هکتار به صورت خود اجرائی بوده است.
وی ادامه داد: اعتبارات سیستم های نوین آبیاری از ردیف ملی و در قالب کمک‌های فنی و اعتباری تأمین و طی مصوبات بودجه سنواتی هر سال با برش تعهد لحاظ شده برای استان ابلاغ می شود و با عنایت به تقاضامحور بودن سیستمهای نوین آبیاری شروع پروژه ها براساس تقاضایی که از طرف بهره بردار در این خصوص به این سازمان ارائه می‌شود صورت می گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از اولویت بندی در اجرای این پروژه ها خبر داد و گفت: اولویت بهره مندی از مزایای کمکهای بلاعوض دولتی در اجرای سیستم های نوین آبیاری با اراضی تجمیعی و اراضی است که در آنها کنتورهای حجمی با مشارکت خود بهره بردار نصب شده است که البته رعایت میانگین هزینه ارائه شده در دستور العمل های صادره از سوی مجری طرح نیز در این زمینه دارای اهمیت است.
فتحی از اجرای 24 هزار و 645 هکتار سامانه های آبیاری تحت فشار در 5 سال اخیر در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: از این میزان 13 هزار و 217 هکتار به صورت خوداجرایی انجام شده است و 11 هزار و 428 هکتار نیز با اعتبار دولتی اجرا شده است که 3 هزار و 255 هکتار آن آبیاری بارانی، 2 هزار و 218 هکتار آبیاری قطره ای و موضعی و 5 هزار و 955 هکتار آبیاری کم فشار است.
وی با تشریح عملکرد استان در زمینه اجرای سیستم های نوین آبیاری توسط بخش دولتی در پایان سال 1402 گفت: در سال گذشته 97 پروژه در سطح یک هزار و 556 هکتار اجرا شده است که از این میزان یک هزار و 396 هکتار در اراضی زراعی و 160 هکتار در اراضی باغی اجرا شده است. همچنین 181 پروژه نیز در سطح 6 هزار و 180 هکتار در حال اجراست که از این میزان 4 هزار و 716 هکتار در اراضی زراعی و یک هزار و 464 هکتار در اراضی باغی اجرا شده است که در مجموع تعداد پروژه های سال گذشته را به 264 پروژه در سطح 7 هزار و 621 هکتار می رساند.
فتحی از هدف گذاری برای اجرای یک هزار و 800 هکتار سامانه های نوین آبیاری در سال 1403 خبر داد و افزود: برای عملیاتی شدن این هدف گذاری به 700 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اجرای سامانه های نوین آبیاری را در صرفه جويي در مصرف آب، کنترل فرسايش، افزايش محصول، کاهش هزينه ها، افزايش درآمد و اطمينان از حاصلخيزي خاک مزرعه براي کاهش قيمت تمام شده محصول موثر دانست و افزود: اجرای شبکه های فرعی3 و 4 آبیاری عمومی در اراضی پایاب سدها از طرح هایی بود که با توجه به مصوبات ستاد احیاء و توسعه دریاچه ارومیه در اولویت برنامه های وزارت جهادکشاورزی قرار گرفت. در استان آذربایجان شرقی 162 سد با حجم مخزن 2 هزار و 948 میلیون متر مکعب وجود دارد که 862 میلیون متر مکعب از آن به استفاده در شبکه آبیاری و زهکشی برای مصارف کشاورزی تخصیص یافته است.
فتحی با بیان اینکه مساحت کل اراضی پایاب سدهای استان آذربایجان شرقی 162 هزار و 815 هکتار است که از میزان 107 هزار ر 948 هکتار قابل برنامه ریزی است ادامه داد: در حال حاضر 66 هزار و 502 هکتار شبکه اصلی و 50 هزار و 619 هکتار شبکه فرعی در پایاب سدهای استان اجرا شده است و اجرای 33 هزار و 685 هکتار از شبکه در سال‌های آتی انجام خواهد شد.
وی هدف گذاری سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی برای سال 1403 را مطالعه و اجرای 5 هزار هکتار شبکه های فرعی مدرن3 و 4 اراضی پایاب سدهای بزرگ و کوچک و راکد اعلام کرد و افزود: برای عملیاتی کردن این برنامه به 6 هزار و 250 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اجرای طرح های بهسازی و لاینینگ کانال های آبیاری عمومی و انتقال آب با لوله را از طرح های مورد استقبال کشاورزان دانست و در خصوص مزایای آن گفت: این طرح ها موجب افزایش راندمان آبیاری، افزایش راندمان محصول با توجه به آبیاری به موقع و بهینه، کاهش نیروی کارگری آبیاری، کاهش اثرات خشکسالی به خصوص در سنوات جاري، جلوگیری از مهاجرت روستائیان، افزایش سطح اشتغالزایی و جلوگیری از ایجاد شغل‌های کاذب، افزایش درآمد و سطح اقتصاد روستا و تأثیر مثبت در زندگی خانوارهای روستایی، افزایش بهره وری از منابع آب استحصال شده و تقلیل برداشت از منابع آب زیرزمینی خواهد شد.
فتحی بازسازي، نوسازي و احيای قنوات را یکی دیگر از طرح‌های حوزه کشاورزی در آذربایجان شرقی دانست و گفت: تا امروز 1953 کیلومتر از قنوات استان بازسازی، نوسازی و احیا شده‌اند که 22 کیلومتر آن در سال گذشته با اعتبار 75 میلیارد ریال انجام شد که در سال 1403 هدف گذاری ما بازسازي، نوسازي و احيا 65 کیلومتر از قنوات استان است که برای انجام آن به 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.
وی تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی با احداث جاده های دسترسی به مزارع را از دیگر طرحهای سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی دانست و افزود: در این حوزه 3 هزار و 267 کیلومتر جاده دسترسی به مزارع احداث شده که 11 کیلومتر آن در سال 1402 انجام شده است. در سال 1403 هدف گذاری انجام شده در قالب پروژه های استانی و قرارگاه امام حسن (ع) احداث 50 کیلومتر جاده دسترسی به مزارع است که 15 میلیارد ریال اعتبار برای انجام آن مورد نیاز است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: در حوزه لوله گذاری و انتقال آب با لوله 536 کیلومتر انجام شده است که برنامه داریم در سال 1403 با اعتبار یک هزار و 200 میلیارد ریال 50 کیلومتر لوله گذاری و انتقال آب با لوله صورت گیرد.
فتحی گفت: در حوزه احداث و بهسازی کانال های آبیاری عمومی 898 کیلومتر اجرایی شده است و هدف گذاری ما در سال 1403 احداث و بهسازی 60 کیلومتر کانال آبیاری عمومی است که اعتبار مورد نیاز برای اجرای آن 2 هزار و 200 میلیارد ریال است.
وی افزود: تاکنون 445.5 میلیون متر مکعب از محل تامين و استحصال آب كشاورزي از محل طرحهاي كوچك تامين آب و سایر طرح ها (بهره وری و سامانه های اطلاعاتی) تامین شده است و هدف گذاری سال 1403 در این حوزه تامین 10 میلیون مترمکعب است که برای اجرای آن 500 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در پایان سخنان خود گفت: در سال گذشته یک هزار و یک میلیارد ریال در حوزه آب و خاک هزینه شده است و برای سال 1403 و اجرای طرح های آب و خاک به 11 هزار 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.